Project/Area Number |
20K20350
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Project/Area Number (Other) |
18H05332 (2018-2019)
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
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Allocation Type | Multi-year Fund (2020) Single-year Grants (2018-2019) |
Review Section |
Medium-sized Section 21:Electrical and electronic engineering and related fields
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Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
Chiba Akira 東京工業大学, 工学院, 教授 (30207287)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
朝間 淳一 静岡大学, 工学部, 准教授 (70447522)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥25,870,000 (Direct Cost: ¥19,900,000、Indirect Cost: ¥5,970,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥21,580,000 (Direct Cost: ¥16,600,000、Indirect Cost: ¥4,980,000)
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Keywords | 振動騒音 / 騒音低減 / スイッチドリラクタンスモータ / IPMモータ / モータ / 電磁力 / ラジアル力の和 / 電磁力の和 / モータ振動 / モータ騒音 / ラジアル力の和がフラット / ラジアル電磁力 / ラジアル力 / 騒音 / 振動 / SRモータ / PMモータ / 電気機器 / 力の和 / 自動車駆動 / 力の和がフラット / 振動低減 / ラジアル方向電磁力 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、モータに作用するラジアル方向電磁力のベクトルを制御することにより、モータの振動騒音の低減を図り、世界に先駆けて、挑戦的な学術研究を推進する。申請者らが発見した電磁力の和をフラットにして騒音振動を低減する方法の基礎理論の確立と実証に挑戦したい。原理的には多くのモータに適用可能である。 申請者は最も難関と言われるIEEEのテクニカルフィールド賞の受賞者となり、また、また、IEEEのジャーナルで2016、2017年に論文賞を連続受賞しており、研究遂行能力はある。 この挑戦が成功すれば、ラジアル方向電磁力ベクトルを制御する方法が一つの学術分野として確立し、自動車、産業機器に波及効果は大きい。
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Outline of Final Research Achievements |
The radial forces acting on the motor are regulated so that acoustic noise and vibration can be reduced. This research is very original idea and challenging project. The researchers believe that reluctance motors with variable excitation level will be one of key motor technologies rather than rare-earth permanent magnet motors, because iron loss can be reduced and efficiency can be enhanced at low torque load. However, switched reluctance motors have significant vibration and acoustic noise. It is verified that the concept of the flattening radial force sum, that is the original idea, is quite effective in reducing acoustic noise and vibration in switched reluctance motors, and a permanent magnet motor.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
申請者らが世界に先駆けて発見したラジアル力の和をフラットにし、騒音振動を低減する方法が、スイッチドリラクタンスモータだけでなく、レアアース永久磁石モータにも適用可であるかどうか挑戦し、可能であることを明らかにした。ラジアル方向力の和をフラットにする方法が一つの学術的な突破口となり米国、独国でも研究が開始され、自動車、産業機器に波及効果は大きい。申請者はこの分野でトップの5名のパネリストとして、講演を依頼されるとともに、モータ関係の著名人が名前を連ねる2020年IEEEのニコラテスラ賞を受賞した。50才台で受賞が決まった日本人は初めてであり、我が国の研究力アップに大いに貢献できた。
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