Project/Area Number |
20K20481
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Project/Area Number (Other) |
19H05576 (2019)
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
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Allocation Type | Multi-year Fund (2020) Single-year Grants (2019) |
Review Section |
Medium-sized Section 60:Information science, computer engineering, and related fields
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
Fujishiro Issei 慶應義塾大学, 理工学部(矢上), 教授 (00181347)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
茅 暁陽 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (20283195)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥25,090,000 (Direct Cost: ¥19,300,000、Indirect Cost: ¥5,790,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,750,000 (Direct Cost: ¥7,500,000、Indirect Cost: ¥2,250,000)
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Keywords | 立体視 / 知的環境メディア / リダイレクション / アナモルフォーシス / 運動視差 / 視線計測 / VR酔い / アナモルフォシス |
Outline of Research at the Start |
計4年間に渡る本研究は大きく4フェーズから構成される: フェーズI [R元年度前半]:リダイレクション研究開発の状況調査 フェーズⅡ[R元年度後半~R2年度]:(課題A)簡易裸眼立体視における両眼視差の相殺によるアナモルフォシスの先鋭化 フェーズⅢ[R3年度~R4年度前半]:(課題B)ヘッドマウントディスプレイ装着時のVR酔いの緩和 フェーズⅣ[R4年度後半]:立体視関連の他問題への展開可能性の模索と総括
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Outline of Final Research Achievements |
The illusion of immersion in a simple stereoscopic viewing system with two raster monitors arranged in an L-shape is enhanced through the sharpness of anamorphosis. This effect is achieved by positioning the Cyclopean eye and employing a frame-breaking technique to prevent any partial loss of projected objects. Importantly, the proposed system is designed to minimize eye strain by primarily inducing motion disparity instead of emphasizing binocular disparity stimuli. To address motion sickness, we have developed redirection strategies, including a fast ray tracer based on affine transformed ray alignment for foveated rendering. This allows us to simultaneously reduce display delay and adaptively control the display resolution, guided by eyesight. Additionally, we have implemented a progressive mechanism to optimize the scaling factor function, facilitating the psychological size matching of the objects of interest.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
裸眼立体視は,ビジュアルコンピューティングにおける最も古くかつ最も新しい問題である.本研究で提案した方式は,市販の表示モニタとウェブカメラを組み合わせるだけで,個人用の裸眼立体視環境を実現できる.本方式は,2画面や折畳み画面を有するモバイル機器に移植する場合にも没入度を損なわない強化策が講じられたため,今後の社会実装にも適している.この特長を成立させているのは,人間の視覚系の心理学的性質の考慮であり,情報学が心理学の知見と結びつくことで,従来にない視覚効果をあげることができる好例となっている.
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