• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconstruction of Safety Guidance Model Using Risk Assessment for Prevention of Science Experiment Accidents

Research Project

Project/Area Number 20K20803
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

SUZUKI Hiroaki  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (90581843)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 片平 克弘  筑波大学, 教育推進部, 特命教授 (70214327)
栗山 恭直  山形大学, 理学部, 教授 (50225273)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords理科実験 / 事故防止 / リスクアセスメント / プログラム開発 / 安全指導 / 小学校
Outline of Research at the Start

本研究は、小学校理科教育における観察や実験に関する新しい安全指導モデルを 開発し、その有効性を実証的に解明する。そのため、これまでの理科教育学研究における観察や実験の安全指導が、いかなる制度のもと、どのように実施されているかを探るとともに、それらのモデル授業の実践事例に即して安全指導の特質を解明する。その上で、日本の小学校理科教育における観察や実験に関する革新的な安全指導のモデルを開発し、実証的に検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop a new safety instruction model for observation and experimentation in elementary science education and to empirically elucidate its effectiveness. To this end, we will explore how safety instruction for observation and experimentation has been implemented in science pedagogical research to date under what system, and clarify the characteristics of safety instruction in line with practical examples of these model lessons. Based on this, we will develop and empirically examine an innovative model of safety instruction for observation and experimentation in elementary science education in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理科の観察や実験では、安全への配慮を充分に行うことが必要とされながらも、理科の観察や実験事故が継続して発生していた。長年の間、理科教育の目的や目標が時代とともに社会の要請に応じて変化してきたものの、理科授業で実施されてきた観察や実験や、その実験で使用する実験器具や薬品はほとんど変化がない。これまでも、理科教育の立場から児童・生徒の安全確保について検討され続けられてきたものの、実験事故は一向に減少していない。これからは学校教育の文脈ではなく、新たな視点から観察や実験の安全確保について検討する必要がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] A Study on Development of Students’ Ability to Explain Scientific Phenomena Using Analogy2022

    • Author(s)
      塩嶋公輔・森下將史・片平克弘
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 1 Pages: 95-106

    • DOI

      10.11639/sjst.21052

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-07-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国における観察や実験の安全指導に関する教材の特質2022

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      教材学研究

      Volume: 33 Pages: 81-88

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科授業研究への足場かけと足場はずしー評価・支援・動機づけの観点からー2021

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 46 Pages: 59-73

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on Scientific Knowledge Used by Lower Secondary School Students in Science Education2020

    • Author(s)
      石川 美穂,片平 克弘
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 207-217

    • DOI

      10.11639/sjst.20037

    • NAID

      130007944816

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-11-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学校理科に関する教員の専門的資 質・能力の育成するための教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校理科室に関するDXソリューショ ンの開発2023

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      第2回山形大学異文化交流学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科教科書における安全指導の特質-第6学年「水溶液の性質」を事例として-2021

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回東北支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の科学に関するキャリアについての認識の特徴-「日常生活」との関連を中心に-2021

    • Author(s)
      鈴木宏昭,小宮山弘毅
    • Organizer
      日本理科教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] マイクロスケールを用いたコロナ禍における大学初年次化学実験2021

    • Author(s)
      栗山恭直
    • Organizer
      日本化学会第101春季年会 口頭発表(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科に関する実験事故の特徴 -新聞記事に着目して-2020

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回東北支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ラーニング・プログレッションズの知見に基づく授業評価に関する研究2020

    • Author(s)
      須藤裕司,片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 初等理科教育 (新・教職課程演習)2021

    • Author(s)
      鈴木宏昭、片平克弘(分担執筆)、片平克弘・木下博義編
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003556
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 中等理科教育 (新・教職課程演習)2021

    • Author(s)
      片平克弘(分担執筆)、山本容子・松浦拓也編
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003617
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 初等生活科教育,初等音楽科教育,初等図画工作科教育,初等家庭科教育,初等体育科教 (新・教職課程演習)2021

    • Author(s)
      片平克弘(分担執筆)、石﨑和宏・中村和世編
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003563
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi