Designing a STEAM methodology for higher education
Project/Area Number |
20K20814
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Okada Takeshi 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70281061)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
清水 大地 神戸大学, 大学院人間発達科学研究科(国際人間科学部), 助教 (00724486)
高木 紀久子 東京大学, 大学院総合文化研究科, 特任助教 (60829365)
福留 東土 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70401643)
新藤 浩伸 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (70460269)
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Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | STEAM / 芸術 / 高等教育 / 心理学 / arts-based education / 実践研究 / 教育史 / アート |
Outline of Research at the Start |
本研究は、大学教育の諸学問の授業に芸術的視点を取り入れた教育プログラムを構築し、知性と感性や情動を融合させた授業のデザイン原則を明らかにし、その理論的指針を確立することを目指すものである。言語的思考中心の高等教育の授業に感性や情動や身体活動を組み込むという点で、高等教育の新しい方法論を提案する画期的な研究であり、理論的にも実践的にも極めて斬新で、有意義な試みである。このような授業の先行事例は極めて少ないが、まずは国内外で行われている関連する教育の実態調査や歴史調査を行い、それらの知見を参考にしながら、新しい授業をデザインし、その効果検証を行うことによって、この目的を達成する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study is aimed at designing STEAM programs in higher education and establishing theoretical guidelines. We conducted 1) literature surveys of current and past STEAM practices in universities in Japan and abroad, and 2) design-based research of STEAM practices in a university. We found that research on art courses in higher education in the U.S. was not sufficient. In such STEAM education, art only takes complementary roles for STEM, indicating that the aspects of embodiment and affection of the arts are rarely implemented. Furthermore, we discussed the principles of social education facilities, sensitivity, empathy, and higher education institutions' role in lifelong learning. We also implemented three visual and performing arts courses. Each of them combines a literature review and artistic creation practice to foster understanding of academic concepts through thinking and physical/emotional experiences. We are currently analyzing the data. We also have published a book.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の高等教育では非芸術専攻に対する芸術実技教育が極めて少なく実証的研究も稀である。欧米では多様な芸術実技教育があるが理論的実証的研究は十分ではない。特に諸学問と芸術の融合を目指す授業は、初等中等教育で近年始まり、高等教育では緒に就いたばかりである。 本研究の大学教育に芸術的視点を取り込む教育プログラム構築と理論的指針の確立は,言語的思考中心の高等教育に感性や情動や身体活動を導入する点で画期的であり、理論的・実践的にも斬新で有意義である。社会的にも、①中等教育までの芸術教育の蓄積を振り返り、②大学卒業後の社会生活を充実させる契機になることが期待される(OECD教育研究革新センター, 2016)。
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Report
(3 results)
Research Products
(5 results)