• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Do Vocal Students Learn More than Silent Students?: Building Cognitive Model of Silent Students for Deeper Learning through Dialogue

Research Project

Project/Area Number 20K20816
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

SHIROUZU Hajime  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (60333168)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 益川 弘如  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (50367661)
辻 真吾  東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任准教授 (80431823)
齊藤 萌木  共立女子大学, その他部局等, 専任講師 (60584323)
飯窪 真也  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (40609971)
市川 治  滋賀大学, データサイエンス学部, 教授 (00821612)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywordsグループ活動 / 話量 / 理解 / 協調学習 / 知識構成型ジグソー法 / マルチレベル分析 / 発話量 / 建設的相互作用 / モニター
Outline of Research at the Start

本研究は対話的な学習場面において沈黙しがちな子どもでも深く学ぶ機序と授業の条件を明らかにするために、小中高校において収集済みの148授業1059グループ3706名の対話データを基に量的・質的研究手法を融合して発話量と学習成果の相関関係及び対話過程の分析を行い、寡黙な学習者の認知モデルを開発する。それにより、教師が寡黙な児童生徒でも学ぶことができる授業をデザインし、児童生徒の認知過程を推察し沈黙の質を見分けて深い学びを実現する過程を支援する。研究は、二年間を通して【相関分析・予測】【対話分析】【社会実装(教員支援)】の3つの軸で行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop a cognitive model for silent learners by integrating quantitative and qualitative research methods based on collected dialogue data in school settings, in order to elucidate the mechanisms of deep learning in learners who tend to be silent in interactive learning situations and the conditions for effective instruction.
By examining the relationship between the amount of speech and learning outcomes in 61 groups comprising 172 students from the "knowledge construction jigsaw” lessons in middle and high schools, a low correlation coefficient of r=.07 was found, suggesting the presence of students who deepen their understanding silently. Qualitative analysis revealed that silent students were actively "listening" to other students' dialogues, grasping information from the materials, and playing a role in connecting the key points. Their characteristics as monitors, who excel at anticipating and expanding the discussion points, were suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育実践は学術的に未検証の前提に立ってなされることも多く,実践の成果検証はその前提の検証も共に行われることが望ましい.「主体的・対話的で深い学び」の実践において,対話的な学びを発話量の増加を目指して行い,その成果を全員平等の活発な対話で測るとするならば,果たして発話量の多寡が学びの深まりと相関するのかの検証が必要である.本研究はこうした検証の一例を示した意義を持つ.成果の一部は,文部科学省の「教育データの利活用に関する有識者会議」の論点整理に掲載された.教育データの利活用も,このようにデータを各種の介入など取組の前提の検証に使われるべきとの示唆を発信できた.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 4 results) Book (10 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 『深い学び』のデザインと評価を支える授業研究2022

    • Author(s)
      飯窪真也・齊藤萌木・白水始
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 37 Pages: 8-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報通信技術の進展をいかした教育環境の革新に向けて2022

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      教育学年報

      Volume: 13 Pages: 93-117

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The community in a practical research project of learning sciences as a <i>theorizing model</i>: Design-based implementation research that supports the generation and networking of constituent theories2021

    • Author(s)
      飯窪真也,白水始,齊藤萌木
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 28 Issue: 3 Pages: 458-481

    • DOI

      10.11225/cs.2021.027

    • NAID

      130008088211

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2021-09-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「オーガナイズドセッション(OS10) 構成主義的な授業を受けた子どもたちは,大人になって何を覚えているか~LOGO,仮説実験授業,知識構成型ジグソー法授業を例に~」2023

    • Author(s)
      齊藤萌木・白水始
    • Organizer
      日本認知科学会第40回大会論文集
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] "Learning Recorder" that Helps Lesson Study of Collaborative Learning2023

    • Author(s)
      Shirouzu, H., Saito, M., Iikubo, S., & Menda, K.
    • Organizer
      AIED 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Socially Constructive Interaction for Fostering Teacher Learning.2023

    • Author(s)
      Shirouzu, H., Iikubo, S., & Saito, M.
    • Organizer
      ICLS 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生命科学と次元削減2022

    • Author(s)
      辻真吾
    • Organizer
      IIBMP2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の世界に知識を取り戻す-単元マップの理念と背景-2022

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] オーガナイズドセッション(OS11) 教育の世界に知識を取り戻す:単元マップを媒介に2022

    • Author(s)
      白水始・益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 単元マップを活用した授業研究例2022

    • Author(s)
      飯窪真也・齊藤萌木
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Automatic scoring of short answers using justification cues estimated by BERT2022

    • Author(s)
      Takano, S., & Ichikawa, O.
    • Organizer
      BEA 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習評価のオルタナティブを探る~超長期レトロスペクティブインタビューから~2022

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      国立情報学研究所 第52回「大学等におけるオンライン教育とデジタル変革に関するサイバーシンポジウム:教育機関DXシンポ」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Design-based research to improve the lesson study project for co-evolution of research, development and practices2022

    • Author(s)
      Iikubo, S., Shirouzu, H., & Saito, M.
    • Organizer
      ICLS 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 対話の構造の可視化のためのBERTを用いた先行発話への接続確率の推定モデル2022

    • Author(s)
      徳永一輝・中山隆弘・白水始・市川治
    • Organizer
      情報処理学会第84回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 話量は理解となぜ相関しないのか? ―「知識構成型ジグソー法」授業を例に―2021

    • Author(s)
      中山隆弘,白水始,齊藤萌木,飯窪真也
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Automatic scoring of short answers using justification cues estimated by ERT2021

    • Author(s)
      Takano, S. and Ichikawa, O.
    • Organizer
      Proceedings of 17th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reconciling Structuring Collaboration and Student Agency.(印刷中)2021

    • Author(s)
      Saito, M., Iikubo, S., & Shirouzu, H.
    • Organizer
      The Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences 2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 話量は理解と相関するか?―「知識構成型ジグソー法」授業を例に2020

    • Author(s)
      白水始・中山隆弘・齊藤萌木・飯窪真也
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 協調問題解決型授業におけるヒント資料の提示が生徒の理解に及ぼす影響―機能機構階層図による理解深化過程の可視化に基づいて―2020

    • Author(s)
      齊藤萌木・飯窪真也・白水始
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 第10章 協調学習とは何か,奈須正裕・伏木久始編著『個別最適な学びと協働的な学びの一体的充実を目指して』2023

    • Author(s)
      白水始
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 第6章 理科の授業における知識の統合へ向かう学びを見とり,支える:「問」の共同探究に着目して」,磯崎哲夫編著『STEM教育(仮題)』2023

    • Author(s)
      齊藤萌木
    • Publisher
      学校図書
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト(令和4年度報告書)協調が生む学びの多様性第13集-学びの過程に学び、学びの明日を描く-2023

    • Author(s)
      一般社団法人教育環境デザイン研究所CoREFプロジェクト推進部門
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      CoREF
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究報告書(ダイジェスト版)2023

    • Author(s)
      国立教育政策研究所
    • Total Pages
      39
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 協調学習を通した知識の転移,鈴木宏昭(編)『認知科学講座3心と社会』2022

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130152037
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト(令和3年度報告書)協調が生む学びの多様性第12集-一人ひとりの語りで描く学びの軌跡と未来-2022

    • Author(s)
      一般社団法人教育環境デザイン研究所CoREFプロジェクト推進部門
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      CoREF
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 令和3年度教育研究公開シンポジウム「高度情報技術が教育にもたらすインパクト:教育実践・教育研究・教育行政の観点から」2022

    • Author(s)
      国立教育政策研究所
    • Total Pages
      71
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト 令和3年度活動報告書 協調が生む学びの多様性 第12集―一人ひとりの語りで描く学びの軌跡と未来―2022

    • Author(s)
      教育環境デザイン研究所CoREFプロジェクト推進部門
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      教育環境デザイン研究所CoREFプロジェクト推進部門
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト 令和2年度活動報告書 協調が生む学びの多様性 第11集―学習科学とテクノロジが支える新しい学びの未来―2021

    • Author(s)
      東京大学CoREFユニット
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      東京大学CoREF
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 対話力―仲間との対話から学ぶ授業をデザインする!―2020

    • Author(s)
      白水始
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      4491036721
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 教育環境デザイン研究所

    • URL

      https://ni-coref.or.jp

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi