• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

information processing of readers in evaluation of writing by hearing-impaired students

Research Project

Project/Area Number 20K22181
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University (2021)
Tokyo Gakugei University (2020)

Principal Investigator

SHINKAI Akira  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90883918)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords聴覚障害 / 作文 / 評価 / 視線解析 / 情報処理 / 眼球運動
Outline of Research at the Start

聴覚障害児における文章を書く力の向上は従来より重要な教育課題の1つである。教育現場でも指導者が作文を評価することで文章産出の特徴や課題を明確にして指導に生かしているが、読み手がどのように文章を読んで理解し、それがどのように評価に反映されているのかについて実証的な知見は十分でない。本研究では、読み手が聴覚障害児の書いた文章を読む際の視線に焦点を当てた検討から情報処理の特徴を明らかにするとともに、文章の言語的特徴や印象評定による評価との関連から文章産出上の課題や問題点、指導方法について整理、考察する。

Outline of Final Research Achievements

Using a gaze measurement method, this study examined the information processing of readers in evaluation of writing by hearing-impaired students. Analysis of eye movement characteristics (e.g., fixation times and number of fixations) when evaluating the compositions suggested that cognitive load is likely to be excessive in the retrieval of explicit information related to the subject, analogy by the reader him/herself, comprehension of sentences including omission or misuse of syntactic information, and comprehension of words and sentences written in a mixture of kanji and hiragana. In addition, it was shown that there may be a certain correspondence between the rating values based on impression rating and the above characteristics in information processing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聴覚障害児の書く力の向上にあたっては、従来より各教員の経験に基づく作文指導や作文評価が実施されている。本研究では、視線計測により作文評価の時の読み手の眼球運動特性を分析し、どのような箇所で視線が停留するのか明らかにするとともに、評価との関連について検討した。これらの検討により、読み手の経験に即した指導の根拠となり得るエビデンスベースの知見を提供した点に学術的意義があると考える。

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2021

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 聾学校教員における聴覚障害児の作文の評価項目に関する調査研究:評価観点を構成する項目の重要度に基づく一考察2021

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 38 Pages: 144-149

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聴覚障害生徒が書いた説明文の分析的評価における評価観点に関する一研究:観点間の関係や評価の特徴を中心とした検討2021

    • Author(s)
      新海晃
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 267-277

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi