Project/Area Number |
21500832
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Bukkyo University (2010-2011) Kyoto University of Education (2009) |
Principal Investigator |
TANGO Hiroshi 佛教大学, 教育学部, 特別任用教授 (10025471)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SHIGEMATSU Keiichi 奈良教育大学, 教育学部, 教授 (40116281)
OHTAKE Hiromi 京都教育大学, 教育学部, 准教授 (70168970)
HASEGAWA Takayuki 富山高等専門学校, 一般教養科目, 教授 (70553197)
YAMADA Atsushi 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20273823)
|
Research Collaborator |
ARAI Tokumitsu 河合文化教育研究所, 研究員
INOUE Yoshifumi 広島大学附属中高等学校, 教諭
OTAKE Shinichi 河合文化教育研究所, 研究員
KAHATA Akikazu 学校法人河合塾, 元非常勤講師
KAWAGUCHI Shinji 奈良女子大学附属中等教育学校, 教諭
KIDA Hideaki 広島大学附属中高等学校, 教諭
KURODA Taiki 皇學館大学附属高等学校, 教諭
KOISO Miyuki 九州大学, 数理学府, 教授
KOHNO Yoshifumi 高知工科大学, 教授
KONISHI Kaori 奈良女子大学附属中等教育学校, 教諭
KONDO Yutaka 奈良教育大学, 教育学部, 准教授
SAKAI Junpei 立命館宇治中学校, 高等学校, 教諭
TANAKA Yukako 奈良女子大学附属中等教育学校, 教諭
TSUJI Mikio 京都産業大学, 名誉教授
TSUCHIDA Naoshi 福知山成美高等学校, 教諭
NAKAI Yasuyuki 京都府立嵯峨野高等学校, 教諭
NISAWA Yosiki 京都府立洛北高等学校, 教諭
YAMAGISHI Yosikazu 龍谷大学, 理工学部, 助教
YOKO Yasuhiro 奈良女子大学附属中等教育学校, 教諭
YOSHIOKA Atsushi 奈良県立奈良北高等学校, 教諭
YOSIDA Akeshi 奈良県立法隆寺国際高校, 校長
|
Project Period (FY) |
2009 – 2011
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2011)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 高大連携 / 高大接続教育 / 大学入学前教育 / 大学初年次教育 / 数学教育 |
Research Abstract |
We developed math educational materials based on our experimental mathematics textbook. These materials consist of interesting topics-plane vectors, trigonometry, trigonometric functions and a text for an intuitive understanding of the irrationality of√<2> by using of the Euclidean algorithm-which take in a few hours in high schools, and self-study programs-an algebraic solution of cubic equations, the RSA code, year 2011 problems-in response to university mathematics curriculum.
|