• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Application of Cognitive Neuropsychologial Evaluation for Children with developmental dyslexia

Research Project

Project/Area Number 21531030
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKitasato University (2010-2011)
Fukuoka University of Education (2009)

Principal Investigator

ISHIZAKA Ikuyo  北里大学, 医療衛生学部, 准教授 (70333515)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OHIRA Dan  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (30322283)
SHIBA Reiko  北里大学, 医療衛生学部, 助教 (70406908)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HOSOKAWA Toru  東北大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (60091740)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords発達性dyslexia / 評価 / 認知神経心理学 / 読み障害(dyslexia)
Research Abstract

The neuropsychological assessment of children with developmental dyslexia was developed to evaluate the symptom of these children. It is used to clear the problems of some children. About the application in schools, the cases whom charge judges as the suspicious child with development dyslexia of the first grader in an elementary school were picked up. About practical application at the school which is the purpose of this research, further preparation should be needed.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 発達性読字障害の評価と指導の現状と課題2011

    • Author(s)
      石坂郁代
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 49(4) Pages: 405-414

    • NAID

      130003376441

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児の抽象語の理解2009

    • Author(s)
      石坂郁代・三浦良恵
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 58(4) Pages: 159-172

    • NAID

      40016522589

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ディスレクシアの指導につながる評価法の課題の予備的検討2009

    • Author(s)
      石坂郁代・大石敬子・大平壇・平谷美智夫・太田富雄
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 58(4) Pages: 173-182

    • NAID

      120006379633

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 促音・長音を含む片仮名単語書字の指導効果に関する事例研究-あるdyslexia児の場合2009

    • Author(s)
      森重佳子・嘉陽陽子・石坂郁代
    • Journal Title

      福岡教育大学特別支援教育センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 53-63

    • NAID

      40016627392

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害のある子どもの計数スキルを高める指導の実践的研究-数唱・指操作の活用を促す算数的活動を通して-2009

    • Author(s)
      久保山ゆみ子・石坂郁代
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 159-166

    • NAID

      40016660989

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 発達性dyslexia児の読み指導の長期的経過から得られた-示唆2011

    • Author(s)
      石坂郁代, 柴玲子, 高井雪帆, 平谷美智夫
    • Organizer
      第37回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Place of Presentation
      長野
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 発達性dyslexia児の読み指導の長期的経過から得られた一示唆2011

    • Author(s)
      石坂郁代・柴玲子
    • Organizer
      第37回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Place of Presentation
      JA長野県ビル(長野)
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性dyslexia児における-貫性語彙性リストを使用した漢字の読み能力評価2010

    • Author(s)
      柴玲子, 石田宏代, 石坂郁代, 秦若菜
    • Organizer
      第34回日本高次脳機能障害学会
    • Place of Presentation
      大宮
    • Year and Date
      2010-11-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 発達性dyslexia児における一貫性語彙性リストを使用した漢字の読み能力評価2010

    • Author(s)
      柴玲子・石坂郁代, 他2名
    • Organizer
      第34回日本高次脳機能障害学会
    • Place of Presentation
      大宮ソニックシティ(さいたま市)
    • Year and Date
      2010-11-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性dyslexiaの読みの指導-プロセスとその効果-2009

    • Author(s)
      石坂郁代
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2009-10-12
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 発達性 dyslexia の読みの指導2009

    • Author(s)
      石坂郁代, 他3名
    • Organizer
      第 会日本LD学会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Year and Date
      2009-10-12
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムのdyslexia(読み障害)2009

    • Author(s)
      石坂郁代
    • Organizer
      第8回自閉症スペクトラム学会企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      福井
    • Year and Date
      2009-08-29
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムの読み障害(企画シンポジウム)2009

    • Author(s)
      石坂郁代
    • Organizer
      第8回自閉症スペクトラム学会研究大会
    • Place of Presentation
      福井市
    • Year and Date
      2009-08-29
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 読み書きの困難2011

    • Author(s)
      石坂郁代
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 特別支援教育における言語・コミュニケーション・読み書きに困難がある子どもの理解と支援2011

    • Author(s)
      石坂郁代(分担執筆)
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 成人例の特徴2010

    • Author(s)
      石坂郁代
    • Publisher
      診断と治療社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 稲垣真澄(編集代表)特異的発達障害(「成人例の特徴」76-79)2010

    • Author(s)
      石坂郁代
    • Total Pages
      141
    • Publisher
      診断と治療社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi