• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the phase of guess in inquiry-based lesson of mathematics

Research Project

Project/Area Number 21730686
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagoshima University (2011)
Niigata University (2009-2010)

Principal Investigator

WADA Shinya  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (60372471)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords探究的な授業 / アブダクション / 記号論 / 図式的推論 / 代数的推論 / 数学教育学 / 数学教育 / 分数の乗法・除法
Research Abstract

We theoretically and practically examined the phase of guess that become important in constructing inquiry-based lesson of mathematics. The results were following.(1) The importance of diagrammatic reasoning and algebraic reasoning.(2) Clarification of the phase of guess and didactical implications.(3) The effectiveness of lesson from the viewpoint of diagrammatic reasoning.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2012 2011 2009 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 分数の乗法・除法に関する代数的推論の明確化-記号論的視座から-2012

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌,数学教育学研究

      Volume: 18(1) Pages: 31-41

    • NAID

      110009616225

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分数の乗法・除法に関する代数的推論の明確化-記号論的視座から-2012

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌数学教育学研究

      Volume: 18(1) Pages: 31-41

    • NAID

      110009616225

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分数の乗法・除法に関する代数的思考の様相-代数的推論の観点から-2011

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会第44回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 441-446

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分数の乗法・除法に関する代数的思考の様相-代数的推論の観点から-2011

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会数学教育論文発表会論文集

      Volume: 44 Pages: 441-446

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図式的推論を生かした数学の学習過程に関する研究-中学3年「因数分解」の授業分析を通して-2009

    • Author(s)
      山本貴之, 和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会第42回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 787-792

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図式的推論を生かした数学の学習過程に関する研究2009

    • Author(s)
      山本貴之, 和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第42回数学教育論文発表会論文集 42巻

      Pages: 787-792

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 分数の乗法・除法に関する代数的思考の様相-代数的推論の観点から-2011

    • Author(s)
      和田信哉
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2011-11-13
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 分数の乗法・除法における代数的推論に関する記号論的考察2011

    • Author(s)
      和田信哉
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2011-06-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 図式的推論を生かした数学の学習過程に関する研究-中学3年「因数分解」の授業分析を通して-2009

    • Author(s)
      山本貴之, 和田信哉
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-11-07
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 豊かな発想をはぐくむ新しい算数学習-Do Mathの指導-

    • Author(s)
      古藤怜, 池野正晴, 和田信哉, 他
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi