• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Educational Research on Science and Technology CurriculumDevelopment Focusing on Language Activity in Japanese Elementary Schools

Research Project

Project/Area Number 21730709
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

ITOH Daisuke  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (40440961)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords言語活動 / 科学技術教育 / 協働学習 / 言語的リテラシー / カリキュラム開発 / 創造的協働学習 / 話し合い / ルーブリック / スタンダード準拠評価
Research Abstract

It is a most important problem to construct an educational system which was adapted to social changes. It means that a learning on creating new culture with changing a traditional school education system in Japan. In this study, above learning was set down as ‘creative collaborative leaning’ and, to create such new form of learning, my research was attempted to the following ways. 1) The thinking together program for Japanese elementary school children was re-designed in order to promote language literacies development, such as talking, listing, speaking and writing skills. 2) Science and technology curricular, for subject areas Seikatsu-ka and Zugakousaku-ka, were designed and practiced for grade 1 to 2 pupil (age: 6 to 7 years), with focusing on language activity.

Report

(4 results)
  • 2012 Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 授業評価表の作成・ 活用を通した教科教育法(工業・情報)の実践2013

    • Author(s)
      伊藤大 輔 ・木村竜也
    • Journal Title

      東海教師教育研究

      Volume: 27 Pages: 3-10

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業評価表の作成・活用を通した教科教育法(工業・情報)の実践2013

    • Author(s)
      伊藤大輔・木村竜也
    • Journal Title

      東海教師教育研究

      Volume: 27 Pages: 3-10

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Effect of Practice on Pupil's Portfolio Assessments Using Rubrics in the Leaning Area of Cultivation2010

    • Author(s)
      Masataka Isobe, Yoshio Matsukaze, Toshiyuki Midorikawa, Daisuke Itoh, Sadato Yamazaki
    • Journal Title

      日本科学教育学会『科学教育研究』

      Volume: 33(3) Pages: 192-200

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Effect of Practice on Pupil's Portfolio Assessments Using Rubrics in the Leaning Area of Cultivation2010

    • Author(s)
      Masataka Isobe, Yoshio Matsukaze, Toshiyuki Midorikawa, Daisuke Itoh, Sadato Yamazaki
    • Journal Title

      日本科学教育学会『科学教育研究』 33(3)

      Pages: 192-200

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 技術・家庭科技術分野におけるスタンダード準 拠評価の効果-題材『生活に活かすプログ ラミング』の事例を中心に-2012

    • Author(s)
      磯部征尊・水野頌之助・ 伊 藤大輔
    • Organizer
      日本教育 方法学会48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学文京キャンパス
    • Year and Date
      2012-10-06
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 協働思考プログラムは教師の学びをどのように媒介したか」ラウンドテーブル活動理論と教育イノベーション2012

    • Author(s)
      伊藤大 輔
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学東山キャンパス
    • Year and Date
      2012-08-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 発想や構想の能力を働かせる指導法の工夫-苗ドームを用いた実践を通 して-2012

    • Author(s)
      磯部征尊
    • Organizer
      日本美術教育学会第61回学術研 究大会
    • Place of Presentation
      福井大学文京 キャンパス
    • Year and Date
      2012-08-19
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校教育による協働思考プロ グラムの受容過程に関する研究2011

    • Author(s)
      伊藤大 輔
    • Organizer
      活動理論会第1回大会
    • Place of Presentation
      関西大学千里山キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-06
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 結びあうハイブリッドな学習活動の創造-地域の伝統野菜をテーマにした教育実践の開発に関する活動理論的研究-2010

    • Author(s)
      山住勝広,島田(冨澤)美千子, 伊藤大輔 ,蓮見二郎
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 結びあうハイブリッドな学習活動の創造-地域の伝統野菜をテーマにした教育実践の開発に関する活動理論的研究-2010

    • Author(s)
      山住勝広, 島田(冨澤)美千子, 伊藤大輔, 蓮見二郎
    • Organizer
      日本教育方法学会 第46回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科単元名動くおもちゃをつくろ うにおけるスタンダード準拠評価』の効果2009

    • Author(s)
      磯部征尊,加藤聡, 伊藤大輔 ,山崎貞登
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学(京都府)
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校理科単元名「動くおもちゃをつくろう」における「スタンダード準拠評価」の効果2009

    • Author(s)
      磯部征尊, 加藤聡, 伊藤大輔, 山崎貞登
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学(京都府)
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教育による協働思考プログラムの受容過程に関する研究

    • Author(s)
      伊藤大輔
    • Organizer
      活動理論学会第1回大会
    • Place of Presentation
      関西大学千里山キャンパス
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働思考プログラムは教師の学びをどのように媒介したか

    • Author(s)
      伊藤大輔
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学東山キャンパス
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術・家庭科技術分野におけるスタンダード準拠評価の効果―題材「生活に活かすプログラミング」の事例を中心に―

    • Author(s)
      磯部征尊・水野頌之助・伊藤大輔
    • Organizer
      日本教育方法学会48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学文京キャンパス
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 発想や構想の能力を働かせる指導法の工夫―苗ドームを用いた実践を通して―

    • Author(s)
      磯部征尊
    • Organizer
      日本美術教育学会第61回学術研究大会
    • Place of Presentation
      愛知芸術文化センター
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi