• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Universal Design Cooperative Learning in a Regular Class where Children with Developmental Disabilities are enrolled.

Research Project

Project/Area Number 21730730
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionNational Institute of Special Needs Education

Principal Investigator

WAKUI Megumi  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 教育情報部, 主任研究員 (80332170)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords発達障害 / 協同学習 / 学び方を学ぶ授業 / 通常学級 / 多重知能(マルチ知能) / 学びのユニバーサルデザイン / 教育学 / 特別支援教育 / 学び方を学ぶ(learn how to learn) / 多重知能 / ガイドブック / ユニバーサルデザイン / メタ認知 / 学び方を学ぶ / 発逹障害
Research Abstract

The purpose of this study is to develop a collaborative approach to learning that are of universal design. From practical studies in elementary school c lassrooms, we were able to develop lesson plans on some models. The study was originally thought that teacher makes it possible to design a universal lesson by preparing something special materials for children with developmental disabilities. However, by performing a combination of cooperative learning and teaching "learn how to learn", were able to achieve universal design teaching. By performing a combination of cooperative learning and teaching "learn how to learn", the teacher came to plan a lesson uni versal ly design ed. The children were able to choose how to learn each that suits them also. As a result of this study, the trial version of the guidebook s for teachers and children has been completed.

Report

(5 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Products Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (8 results) Book (3 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] すべての子どもたちの「学びやすさ」を追求する協同的な学び合い2012

    • Author(s)
      涌井 恵
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク6 特別支援教育の発想でどの子どもも学びやすい授業を創る!

      Issue: 314 Pages: 18-23

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] 選べる! ユニバーサルデザインな授業づくり「協同学習」のススメ-子ども同士の学び合いの力でユニバーサルデザインな授業ができる-2012

    • Author(s)
      涌井 恵
    • Journal Title

      LD, ADHD&ASD

      Volume: 10巻3号(No, 42, 7月号) Pages: 50-53

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] 選べる! ユニバーサルデザインな授業づくり「学び方を学ぶ」授業のススメ-学び方は一人ひとり違っている!2012

    • Author(s)
      涌井 恵
    • Journal Title

      LD, ADHD&ASD

      Volume: 10巻2号(No, 41, 4月号) Pages: 50-53

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] マルチ能力活用で子どもの「学び」が変わる!~多様な能力を活かす授業づくり~2011

    • Author(s)
      涌井 恵
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク2 ファシリテーションで授業を元気にする!

      Issue: 310 Pages: 88-91

    • Related Report
      Products Report
  • [Presentation] 通常学級での協同学習によるユニバーサルデザインな授業の可能性を探る協同学習と「学び方を学ぶ」授業の実践から2011

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 通常学級での協同学習によるユニバーサルデザインな授業の可能性を探る~協同学習と「学び方を学ぶ」授業の実践から~2011

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学(自主シンポ:企画・発表)
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム「通常の学級における様々なニーズを持つ子供への多角的な支援~実践との協働から得た知見~」2010

    • Author(s)
      涌井恵(話題提供)
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学(愛知県)
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ユニバーサルデザインな学びと授業-「学び方を学ぶ」授業から考える-2010

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会第19回大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 学会企画ワークショップ「発達障害のある子どもの在籍する通常学級における協同学習」2009

    • Author(s)
      涌井恵(企画/ファシリテーター)
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県)
    • Year and Date
      2009-10-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム24「通常学級におけるユニバーサルデザインを考える」2009

    • Author(s)
      涌井恵(話題提供)
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害のある子どもの在籍する通常学級における協同学習2009

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本協同教育学会第6回こうべ大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 授業の≒学びのユニバーサルデザイン2009

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 特別支援教育 どの子も「安心」できる学級づくり授業づくり2012

    • Author(s)
      田中博司
    • Total Pages
      131
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      Products Report
  • [Book] 子どものソーシャルスキルとピアサポート-教師のためのインクルージョン・ガイドブック2011

    • Author(s)
      高野久美子・涌井恵
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 子どものソーシャルスキルとピアサポート:教師のためのインクルージョン・ガイドブック2011

    • Author(s)
      レイチェル・ジャネイ, マーサ・E・スネル著, 高野久美子・涌井恵監訳
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] (1)涌井恵(編著)(2012)発達障害のある子どももみんな共に育つユニバーサルデザインな授業・集団づくりガイドブック.協同学習と「学び方を学ぶ授業」による新しい実践の提案.(平成21.23年度科研費若手研究(B)「発達障害児の在籍する通常学級における協同学習のユニバーサルデザイン化に関する研究」(課題番号:21730730)研究成果物I)

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (2)涌井恵(2012)「学び方を学ぶ」テキスト(試作版):学びの達人(ふろしき忍者)になれるコツ.(平成21.23年度科研費若手研究(B)「発達障害児の在籍する通常学級における協同学習のユニバーサルデザイン化に関する研究」(課題番号:21730731)研究成果物II)

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (3)涌井恵(2012)選べる!ユニバーサルデザインな授業づくり(1).「学び方を学ぶ」授業のススメ. LD, ADHD & ASD, No.41(4月号), p. 50-53,明治図書

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (4)田中博司(2011)マルチ能力活用でこどもの「学び」が変わる!.授業づくりネットワーク, No.2(通巻310号), p. 88-91,学事出版

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (5)涌井恵(2011)連載:発達障害のある子どもも共に学び育つ通常の学級での授業・集団づくり(全6回),国立特別支援教育総合研究所メールマガジン第53-58号(8.11月),国立特別支援教育総合研究所

    • URL

      http://www.nise.go.jp/cms/6,3601,13,257.html

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 涌井恵(2011)連載:発達障害のある子どもも共に学び育つ通常の学級での授業・集団づくり(全6回),国立特別支援教育総合研究所メールマガジン第53-58号(8~11月),国立特別支援教育総合研究所.

    • URL

      http://www.nise.go.jp/cms/6,3601,13,257.html

    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-09-09  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi