Project/Area Number |
21H00950
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
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Research Institution | Kagawa University |
Principal Investigator |
Okubo Tomoo 香川大学, 教育学部, 准教授 (30432777)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
久保田 真功 関西学院大学, 教職教育研究センター, 教授 (00401795)
白松 賢 愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (10299331)
吉井 匡 香川大学, 法学部, 教授 (20581507)
石岡 良子 大阪大学, 大学院人間科学研究科, 招へい研究員 (30710032)
皿谷 陽子 人間環境大学, 心理学部, 助教 (50739761)
岡田 涼 香川大学, 教育学部, 准教授 (70581817)
金澤 潤一郎 北海道医療大学, 心理科学部, 准教授 (80632489)
徳岡 大 人間環境大学, 総合心理学部, 講師 (80780642)
岸 俊行 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (10454084)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥12,610,000 (Direct Cost: ¥9,700,000、Indirect Cost: ¥2,910,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
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Keywords | 万引き防止 / 予防教育 / 店員教育 / 再犯防止教育 / セルフレジ万引き / エコバッグ万引き / 中学生 / 店舗責任者 / 高齢者 / 万引き / 店舗教育 / 学校教育 / 社会教育 / セルフレジ不正 / アルバイト・パート / プログラム開発 / 矯正教育 / 再犯防止 / エコバッグを使用した万引き / 店舗 / レジ袋有料化 / 店員教育プログラム / 経済的搾取に対する脆弱性 |
Outline of Research at the Start |
近年、社会問題となっている万引きについて、本研究では、これまで独立して研究されてきた万引きの予防、万引きへの対応、万引きからの更生という一連のプロセスにおける地域との協働に焦点を当て、包括的な万引き防止教育プログラムの開発を行う。具体的には、万引きの予防、万引きへの対応、万引きからの更生の観点から、調査を実施し、それぞれの観点から調査結果に基づいてプログラムを開発し、効果検証を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a comprehensive shoplifting prevention education program, focusing on collaboration with the community in the series of processes of shoplifting prevention, response to shoplifting, and rehabilitation from shoplifting. In shoplifting prevention, a survey was conducted targeting junior high school students and senior citizens, and a prevention education program was developed. In response to shoplifting, we conducted a survey of store managers and part-timers, developed an education program for store employees, and created a manual for dealing with self-checkout shoplifting, which has become a problem in recent years. In the area of rehabilitation from shoplifting, we developed recidivism prevention programs for youth and adults based on the programs of the National Association for Shoplifting Prevention, and developed our own recidivism prevention program for the elderly.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
万引き被害額は莫大であるが、万引き対策は様々な課題が山積していることからも、万引き防止教育に関する研究は社会的に大きな意義をもち、包括的な研究が行われていないことからも大きな学術的独自性を持つといえる。また、万引き防止などの防犯対策は、これまで調査結果などのエビデンスに基づかずに思い込みなどで対策が立てられてきたが、エビデンスに基づいた万引き防止を探る本研究は社会的に非常に価値があり、本研究でも実際に効果をあげてきていることからも、全国に万引き防止教育のノウハウを広めることで、多大な地域貢献になると考えられる。
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