Project/Area Number |
21H01455
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Makoto Tsukai 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 准教授 (70304409)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
奥村 誠 東北大学, 災害科学国際研究所, 教授 (00194514)
山口 裕通 金沢大学, 地球社会基盤学系, 准教授 (10786031)
圓山 琢也 熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 教授 (20361529)
田中 貴宏 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 教授 (30379490)
原 祐輔 東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (50647683)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥11,960,000 (Direct Cost: ¥9,200,000、Indirect Cost: ¥2,760,000)
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Keywords | 都市内旅客と都市間旅客 / トリップチェーン / Web調査 / ビッグデータ活用 / 拡大係数 / 時間移転 / 事業評価 / ビッグデータ / アクセス交通ネットワーク計画 / エシェロン解析 / コサイン類似度 / データフュージョン / ラムゼイ均衡ネットワークモデル / Simulated Annealing / 幹線交通 / 対面会議 / オンライン会議 / 代替 / 構造変化 / ビデオ会議 / 純流動調査 |
Outline of Research at the Start |
COVID-19によりビデオ会議などのICT業務化が進展し,国内の幹線旅客需要も一変する事態が生じている.本研究では交通関連ビッグデータを活用した,新しい幹線交通の調査様式を提案する.交通関連ビッグデータの特性理解と信頼性担保のため,従来の調査法と身長作法を比較対照する手法を開発する.またICT業務化による交通量の減少は,Web調査によって把握する.さらに新たに開発する固定費用負担を考慮した空港アクセス交通モデルに本研究で取得した旅客需要を入力して,熊本空港アクセス鉄道の事業採算性を検証する.一連の検討から,新しい交通調査様式の仕様を定め,その有用性を明らかにする.
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Outline of Final Research Achievements |
Airport facilities have a mixture of intra- and inter-city passengers, and a survey method that integrates both passengers is needed. The web-based survey showed that the demand for intercity transportation in the target metropolitan area has decreased by approximately 30%, indicating that a timely demand survey is feasible. An empirical analysis of the problem to regress the trip chain expansion coefficients obtained from past PT surveys and GPS surveys onto mobile spatial statistics, which provide the number of people staying at each location at each time of day, revealed that effective expansion coefficients can be estimated. In particular, it is shown that the visitor’s trip-chain to the target area obtained from the GPS survey contribute to the demand for intra-city passenger demand. The problem of public transportation network planning for airport access railroads was also clarified for the development of an efficient solution method.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
空港施設のように都市内旅客と都市間旅客が混在する施設やアクセス交通の計画で必要な,両方の利用者を統合した調査・需要推計手法を確立できた.本手法は旅客のトリップチェーン情報を実調査から得て拡大する手法である.この方法は,高頻度かつ高解像度で得られる滞在人数情報に対応するトリップチェーンを適切に逆推計できる.今後は新規開業する商業施設の入れ込み情報からトリップチェーンを生成する手法を開発することにより,都市圏内の開発行為が公共交通需要に及ぼす影響を定量的に推計できるようになる.この課題に取り組むことで,都市交通調査・需要予測手法を,最新データの利用を前提とするように更新できる.
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