• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Culture and Social Inclusion in Victorian Britain

Research Project

Project/Area Number 21K00082
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01040:History of thought-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Sakiyama Naoki  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 准教授 (10513088)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小田川 大典  岡山大学, 社会文化科学学域, 教授 (60284056)
藤田 祐  釧路公立大学, 経済学部, 教授 (90710830)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsヴィクトリア朝 / ブリテン / アイルランド / 教育 / 教養 / 思想史 / 社会史 / リベラルアーツ / ヴィクトリア / 包摂と排除
Outline of Research at the Start

本研究は、近代における社会と教育との関係を、教養と社会包摂という二つの観点から、同時代のテキストのみならずコンテクストに拠りながら、教養概念の再整理を行い、更に、ヴィクトリア時代に初等教育から高等教育に至る教育制度の構築過程を「教養」という観点から再検討することで、社会包摂の問題に接近していくことが目標とする。

Outline of Final Research Achievements

Based on a survey of historical documents in England, Ireland, and Scotland, this study addressed three research questions: the historical development of the idea of “culture”; “culture” and social evolutionary theory in the Victorian era; and educational reform and the role of voluntary associations in the Victorian era.
The results of the study showed that “inclusion and exclusion” through education progressed as a result of the relationship between changes in social perceptions and educational reform through the acceptance of Romanticism after the 18th century, the development of social evolutionary theory and the emergence of the desire to control society, and the promotion of educational reform mainly by the “public” and voluntary organizations based on these changes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究プロジェクトの学術的な意義は、ヴィクトリア時代の社会を教育改革というテーマで思想史および歴史学の双方からアプローチした点にある。18世紀以降の長い時間軸の中で、思想がどのように形成され、それが人々の行動をどのように規定し、それが実際の行動をどのように制約していったのかを、総合的に分析することができたことが、本研究の学術的な意義である。
また、このプロジェクトで得た知見や視座から、現代日本の大学教育改革について分析を行った。大学改革の直中で身を置きながらも、近視眼的な分析に陥らずに、俯瞰的に状況を把握し、今後の展望含め議論を展開できたことには社会的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] スペンサーの進化社会理論と政治思想2023

    • Author(s)
      藤田祐
    • Journal Title

      ハーディ研究

      Volume: 49 Pages: 39-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリス・ロマン派第一世代としてのコウルリッジ2023

    • Author(s)
      小田川大典
    • Journal Title

      イギリス哲学研究

      Volume: 46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] [Lecture] Legal Anti-Positivism and Formation of Dynamic Conception of International Legal Order2021

    • Author(s)
      小田川大典
    • Journal Title

      ノモス = Nomos

      Volume: 48 Pages: 115-119

    • DOI

      10.32286/00025110

    • NAID

      120007144659

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/21087

    • Year and Date
      2021-06-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 二一世紀のハーバート・スペンサー スペンサー思想史研究の主要論点2021

    • Author(s)
      藤田祐
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 49(12) Pages: 50-59

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 信じて、疑え : ポストモダニズムと非基礎づけ主義2021

    • Author(s)
      小田川大典
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 49(7) Pages: 211-218

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1830年代ブリテンにおける教育改革と中央教育協会:アイルランドとの関わりを中心に2023

    • Author(s)
      崎山直樹
    • Organizer
      日本アイルランド協会歴史研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「市民的不服従をご存知か?:ウィリアム・E・ショイアマン『市民的不服従』(森達也監訳、人文書院、2022)を読む」2023

    • Author(s)
      小田川大典
    • Organizer
      政治理論とインテレクチュアル・ヒストリー」研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「ヴィクトリア期のバトラーの受容:ニューマンとアーノルド」2022

    • Author(s)
      小田川大典
    • Organizer
      第18回バトラー研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] リプロダクションと進化理論2021

    • Author(s)
      藤田祐
    • Organizer
      第46回社会思想史学会大会セッション「社会思想におけるリプロダクション:社会と再生産する身体」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「アメリカ保守主義における「融合主義」の形成と崩壊:井上弘貴『アメリカ保守主義の思想史』(青土社、2020年)を読む」2021

    • Author(s)
      小田川大典
    • Organizer
      社会思想学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] イギリス・ロマン派第一世代としてのコールリッジ2021

    • Author(s)
      小田川大典
    • Organizer
      日本イギリス哲学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 現場の大学論2022

    • Author(s)
      崎山 直樹、二宮 祐、渡邉 浩一、井上 義和、笠木 雅史、北村 紗衣、標葉 靖子、標葉 隆馬、嶋内 佐絵、成瀬 尚志、羽田 貴史、光永 悠彦、吉田 文
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515453
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi