Project/Area Number |
21K01658
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
SHIBA Naoki 日本大学, 生産工学部, 教授 (50226164)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 非協力ゲーム / マルチエージェントシミュレーション / イノベーション / 転売行為 / ベーシックインカム制度 / 展開系ゲーム / マルチプレイゲーム / 展開形ゲーム / 非協力ゲーム理論 / 代数系 / 戦略的意思決定 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、非協力ゲームの代数的操作に関する性質と、その経営問題への応用可能性を探求することを目的とする。非協力ゲームは、経営上の戦略的意思決定のモデルとして広く利用される。意思決定者が複数の意思決定問題を同時に扱う状況は多く発生し、これは複数のゲームを同時にプレイする状況と見ることができる。この際、複数のゲームの合成を演算とみなすことにより、この状況を代数的に取り扱うことが可能である。ゲーム間の関係によって、何種類かの合成演算を考えることができる。複数の意思決定問題からなる状況を代数系としてとらえることで意思決定の操作性が向上し、効果的な意思決定支援につながる。
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Outline of Final Research Achievements |
Models based on non-cooperative games were applied to several management and economic problems, and several findings were obtained. Specifically, 1) We focused on innovation in organizations and clarified that the balance between existing knowledge held by members within an organization and orientation towards new knowledge influences the emergence of innovation. 2) We, modeled the act of reselling scarce goods by individuals as a non-cooperative expansion game, and clarified that the existence of equilibrium differs depending on the transparency of information and the presence or absence of uncertainty between producers and resellers. 3) It was shown that the basic income system can be sustainable if it is operated appropriately, allowing for the diversity of labor values held by workers, and that the added value of society as a whole will not be significantly impaired.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
経営情報学分野での非協力ゲーム理論およびマルチエージェント(MA)シミュレーションに関連する応用について情報を収集し、非協力ゲームとしてのエージェント間の相互作用をベースとしたMAモデルの作成を試みた。MAシミュレーションへの応用は、非協力ゲームがエージェント間で多数プレイされる状況をモデル化するため、本研究テーマである「非協力ゲームの合成」が持つ特性を活かせる応用例と考えられる。その結果、「研究成果の概要」欄で述べた通り、非協力ゲームの合成を演算としてもつ代数系として経営問題を捉えることによるモデル化の可能性が示された。
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