• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learner Centered Pedagogy for Initial Teacher Preparation: Key Elements and Good Practices

Research Project

Project/Area Number 21K02218
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

Kagawa Naomi  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80622399)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教員養成 / 組織変化 / コンピテンシー / 教師教育 / 学力観 / 教員研修
Outline of Research at the Start

いわゆる従来の量的な知識に偏重した学力観に基づく教育から,獲得した知識や技能の活用と主体的に新たな学びに向かう姿勢を視野に入れた「コンピテンシー」の形成を図る教育観へと変化した。本研究は,この変化に伴い、教員養成カリキュラムと教師教育の内容がどのように変化したのかについて実態調査を行う。ここから、新たな学力観のもとで教育を行う教師を養成するプログラムのカリキュラムや教師の職能開発研修の内容がどの程度有意であるかを国内外の研究結果を参考に分析する。課題を顕在化するとともに、優良事例を集約する。さらに、教員養成・教員研修カリキュラムの質を継続的に改善する上で参照可能な参考指標の策定を図る。

Outline of Final Research Achievements

The interview results show that one of the most important elements of organizational reform is the existence of leaders with judgment and practical abilities who not only manage the organization but also lead the organization towards the necessary changes. What distinguishes organizations between those who can implement necessary changes and those who remain the same is the effective leadership. The effective leaders can monitor the social changes, strategically determine the necessary changes to achieve organizational goals, and implement the plans by inviting all researchers with various background and educational philosophies.
Another important factor is diversity, especially the diversity among the researchers and practitioners who take a part in teacher education. It is critical that all members in the organization have an opportunity to discuss how the diversity is defined and what the organization’s plan is to make a best use of the diversity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会が大きく変化する中で、社会における教育の役割も変化する。それに伴い、これからの子どもたちが身に着けるべき資質能力が定義され、学力観や教育観も継続的に変化している。その中で、これらの教育の変化を担う教師はあらゆる研修への参加等、職能開発が求められている。一方で、教員養成を担う機関の研究者は、教員養成プログラムを学力観の変化に合わせて継続的にアップデートする責任がある。本研究は、この組織内変化がどのようにして可能になるのかを調査分析した。より多くの教員養成プログラムが柔軟かつ優位に変化をする環境整備を行う意図がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2021

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 宇宙を視座に「探究力」を育てる仕掛けづくり:デューイの探究理論から宇宙教育への提案2021

    • Author(s)
      香川奈緒美
    • Journal Title

      宇宙教育センター紀要

      Volume: 2 Pages: 11-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Teachers' perspectives matter in work reform in Japan2023

    • Author(s)
      Kagawa, N. & Wong, D.
    • Organizer
      American Education Research Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師の仕事の捉えと学びのニーズ2023

    • Author(s)
      香川奈緒美, 深見俊崇
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業連携を活用した探究学習のデザイン2023

    • Author(s)
      香川奈緒美
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びの主体としての教師のニーズの検討2021

    • Author(s)
      香川奈緒美
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル教育のデジタルトランスフォーメーションを考える2021

    • Author(s)
      香川奈緒美
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi