• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The physiological effects of nature childcare on stress in young children

Research Project

Project/Area Number 21K02331
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionSendai University

Principal Investigator

Shibata Chikako  仙台大学, 体育学部, 教授 (80639047)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 相澤 恵美子  仙台白百合女子大学, 人間学部, 准教授 (00639049)
青木 真理  福島大学, 人間発達文化学類附属学校臨床支援センター, 教授 (50263877)
柴田 卓  郡山女子大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (60762218)
伊藤 哲章  宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授 (50735256)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords自然保育 / 幼少期ストレス / 腸内細菌叢 / 消化器症状 / 子育て支援 / 過敏性腸症候群 / 乳幼児ストレス / 幼児のストレス / 保育内容
Outline of Research at the Start

近年の幼児期における発育・発達の課題は,心の健康問題が顕在化していることである。急増する幼児のストレス症状を予防するには,幼児を対象としたストレス軽減効果の解明が求められる。本研究では,自然保育の介入により得られる生理学的なデータを分析し,自然保育によってもたらされるストレス軽減の効果を明らかにする。そして,幼児のみならず,保護者や保育者を対象とするソーシャルサポートの側面からも,幼児期に効果的なストレス軽減の実践方法や保育内容を提示する。

Outline of Final Research Achievements

Gastrointestinal (GI) symptoms are common and associated with stress response and gut microbiota. Because GI symptoms greatly affect social life in young children, their reduction is therefore important for the physical and mental health. The purpose of this study was to verify the hypothesis that a rich natural environment (once a week for one month) is beneficially effective on GI symptoms, stress response, gut microbiota, and child's behavior.
Before the intervention, there were no significant differences in factors of the primary and secondary endpoints between nature group and regular group. After the intervention, nature group showed significantly less GI score, abdominal pain, constipation, salivary cortisol and salivary amylase and more Shannon index than regular group (all p < 0.05). Spending free and abundant time in nature during early childhood could help maintain digestive system homeostasis, increase gut microbiota diversity, and reduce cortisol levels.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、自然保育群の介入後の消化器症状が通常保育群よりも有意に低くなり、更に唾液コルチゾール値の低下、腸内細菌多様性増加という結果が得られた。この結果から、自然保育が幼少期のストレス症状減少に関連する可能性が示された。幼少期に自然の中で伸び伸びと豊かに過ごすことが消化器の恒常性維持に重要であると考えられる。今後さらに自然保育が幼少期ストレスの軽減に及ぼす影響を生理学的な手法を用いて検証することで、子どものストレス関連疾患の早期治療および予防プログラムの開発に結びつけることが期待される。

Report

(3 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 自然を活かした保育活動を促す教材開発の試み‐地域資源の活用とSTEAM教育に着目して‐2023

    • Author(s)
      柴田卓,柴田千賀子
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要

      Volume: 59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on the Development and Evaluation of Disaster Prevention Education Programs Learning from the Great East Japan Earthquake2022

    • Author(s)
      守 渉 , 伊藤 哲章 , 西浦 和樹
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 22 Issue: 22 Pages: 37-46

    • DOI

      10.20641/00000626

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/638

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on effective teaching strategies in the field of biology during the connection period between kindergarten and elementary school:Focusing on mental and physical characteristics and the distinction between living and inanimate objects2022

    • Author(s)
      伊藤 哲章
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 22 Issue: 22 Pages: 15-24

    • DOI

      10.20641/00000624

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/636

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Gut permeability and its clinical relevance in schizophrenia2022

    • Author(s)
      Ikki Ishida , Jun Ogura , Emiko Aizawa , Miho Ota , Shinsuke Hidese , Yukihito Yomogida , Junko Matsuo , Sumiko Yoshida , Hiroshi Kunugi
    • Journal Title

      Neuropsychopharmacology Reports

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 70

    • DOI

      10.1002/npr2.12227

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フィンランド・デンマークの自然を活かした保育に関する研究 -保育実践とナショナルカリキュラムからの考察-2022

    • Author(s)
      柴田卓,柴田千賀子
    • Journal Title

      自然保育学研究

      Volume: 4

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 園庭環境が幼児の運動能力に及ぼす影響ー森のようちえんの園児に注目してー2022

    • Author(s)
      伊藤 哲章
    • Journal Title

      野外文化教育

      Volume: 20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランド・デンマークの自然を活かした保育に関する研究2022

    • Author(s)
      柴田卓,柴田千賀子
    • Journal Title

      自然保育学研究

      Volume: 第4巻第1号 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] COVID-19対策と保育実践に関する一考察 -フィンランドとの比較の視座から-2021

    • Author(s)
      柴田千賀子
    • Journal Title

      日本保育学会第74回大会発表論文集

      Volume: 1 Pages: 1073-1074

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドの自然を活かした保育に関する研究2021

    • Author(s)
      柴田卓,柴田千賀子
    • Journal Title

      日本保育学会第74回大会発表論文集

      Volume: 1 Pages: 1075-1076

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オラリティと子どもの世界 保育実践と対話の重なり2022

    • Author(s)
      柴田千賀子
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子育て支援チームアプローチに関する研究-フィンランドのオープンダイアローグに焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      柴田千賀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の生物学的思考における自発的概念変化に関する研究2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本自然保育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続期における生物分野の教授法に関する研究―幼児の遺伝についての認識に着目して―2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自然を活かした保育活動を促す教材開発の試み ~地域資源の活用とSTEAM 教育に着目して~2022

    • Author(s)
      柴田卓、柴田千賀子
    • Organizer
      日本自然保育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] デンマークの自然を活かした保育に関する研究-保育実践とナショナルカリキュラムからの考察-2022

    • Author(s)
      柴田卓,柴田千賀子
    • Organizer
      日本自然保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] COVID-19対策と保育実践に関する一考察 -フィンランドとの比較の視座から-2021

    • Author(s)
      柴田千賀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの自然を活かした保育に関する研究2021

    • Author(s)
      柴田卓,柴田千賀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi