• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of STREAM learning material and its evaluation

Research Project

Project/Area Number 21K02494
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Nagamatsu Masayasu  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (00218025)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川田 和男  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10300633)
鈴木 裕之  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90284158)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords情報教育 / ものづくり教育 / 探究的学び / STEAM / 図的推論 / 技術教育 / 教育評価 / STEM / 探究的学習 / ルーブリック / 個人内評価 / STEAM教育 / STREAM教育 / 質的分析 / データサイエンス
Outline of Research at the Start

i) 小学生から高校生まで発達段階に応じた情報教育評価システムの構築:児童・生徒の気づき・理解・成長が示唆されるようなシンプトム(兆候)を見出し,集積する。
ii) ソフトとハードを統合したSTEM・STEAM・STREAMを使いやすい教材として完成させていく。
iii) 教育効果の向上に関して、構築した指標をもとに検証し、改善を図る。なお,得られた成果は,順次国内外の学会等にて公表する。

Outline of Final Research Achievements

More than 100 cases of manufacturing and information-based problem solving were observed over a three-year period. The following conditions were set.(1) Problem solving in the real world. (2) As a means to solve the problems, the participants were asked to design and manufacture products and information systems.
As a result, the following four points are shown. Discussion tends to diverge in the process of finding and analyzing problems and devising solutions. Here, it is effective to effectively present the seeds of solutions and make them think about them. In the process of conceptual design and fabrication of the system, the degree of learners' actual involvement should be increased, and jigs and other tools should be used. In each stage of problem analysis, and design and implementation, problem decomposition is a key factor in the design process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

深層学習や生成AIなど人工知能技術の急速な発展が現実のものとなり、従来の知識習得型学力に加えて探究的な学習過程による学びや情報教育の充実による主体的、探究的な学びが要請されるにいたっている。
我々は、情報とものづくりの組み合わせによる学習が我が国の特性や強みを生かし将来を担う人材育成に有効であると確信している。本研究はこれらを組み合わせた主体的、探究的を促すための方法について有効性のある事例として有用性が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021

All Presentation (12 results)

  • [Presentation] 情報Ⅰ教科書におけるモデル化とシミュレーションの内容比較2023

    • Author(s)
      中原昇斗、長松正康
    • Organizer
      日本産業技術教育学会中国支部
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 広島ものづくりジュニアドクター育成塾青少年の科学・技術教育2023

    • Author(s)
      鈴木裕之,長松正康,川田和男
    • Organizer
      電気電子学会電子・情報・システム部門大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 広島大学におけるジュニアドクター育成塾の取り組みートレードオフを含む課題による問題解決力の育成ー2023

    • Author(s)
      川田和男,鈴木裕之,長松正康
    • Organizer
      電気学会研究会資料(制御研究会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ものづくり」と「グループ活動」を標榜した広島大学ジュニアドクター育成塾2023

    • Author(s)
      鈴木裕之,長松正康,川田和男
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第66回全国大会(鹿児島)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 広島大学ジュニアドクター育成塾のものづくりセミナー交通事故統計を活用した情報検索セミナーー2023

    • Author(s)
      鈴木裕之,長松正康,川田和男
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第52回中国支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 広島大学ジュニアドクター育成塾のものづくりセミナーー技術としてのものづくりに着目した技術者倫理セミナーー2023

    • Author(s)
      鈴木裕之,長松正康,川田和男
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第39回四国支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の主体的関与を促す評価の研究2022

    • Author(s)
      沼田祐作、川田和男、鈴木裕之、長松正康
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 広島ものづくり革新的イノベーション未来科学者リーダー育成プログラムー個人の特異な強みを評価する項目の検討ー2022

    • Author(s)
      長松正康、鈴木裕之、川田和男
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 広島大学ものづくりジュニアドクターの取組み -グループ活動に着目したプログラム編成と受講生評価-2021

    • Author(s)
      長松 正康,鈴木 裕之,川田 和男
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるモデルベース開発を意識したプログラミング教育の開発と実践2021

    • Author(s)
      川田 和男,森重 智年
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] キネティックアートによるSTEAM教育教材の開発2021

    • Author(s)
      村井 啓太,川田 和男
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] センサカーの動作からプログラミングスキルを評価する基礎研究2021

    • Author(s)
      玉井 輝之,大西 義浩,川田 和男
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi