• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of the formation of qualities and abilities, and development of learning models that expressive activities incorporating Metacognitive Strategies.

Research Project

Project/Area Number 21K02515
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

YAGINUMA Hirotoshi  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (00377178)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsメタ認知的方略 / レジリエンス / PTG / イメージ / フィードフォワード制御 / 生命論パラダイム / 生命論 / PTSD / メタ認知 / 自然環境 / 光 / ICT / 情報 / メタ認 / 物語論的アプローチ / ICT機器 / 美術教育 / メディアリテラシー / 資質・能力
Outline of Research at the Start

本研究は、21世紀に必要とされる資質・能力の育成を美術教育において推進するために、「メタ認知的方略」の視点から表現活動を捉え直し、学習モデルの開発と汎用化を目指すものである。この概念の機能を教授過程に組み込むことで資質・能力の育成が促進されることを明らかにするとともに、認知的な「方略」が心的イメージと連動している構造を援用して、表現活動が創造的に展開するような美術のあり方を提案する。本研究は、これまで困難とされていた主体性や創造性を培う方法を汎用化可能な形で一般化し、作品主義や地球規模の諸問題に挑戦しながら、確かな美術教育の構築とグローバル時代を切り開く人材の育成を目指すものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the significance of incorporating "metacognitive strategy" into instructional systems in art education and to develop and generalize this learning model. "Cognitive strategy" refers to individual’s "ways of feeling and perceiving things." Therefore, "metacognitive strategy" means "being aware of one's own ways of feeling and perceiving things." The result of the study showed that metacognitive strategy is enhanced by natural environment settings and the use of visual media. It also highlighted the importance of learner’s unique experiences and learning contexts. In addition, metacognitive strategy also functions as resilience (such as overcoming PTSD at the micro level, or the pursuit of peace in historical recognition at the macro level).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「メタ認知的方略」は、「自己の感じ方・捉え方を自覚する」ことであり、Education2030におけるグローバルコンピテンスや、新学習指導要領における「生きる力」を下支えする概念として位置付けられる。したがって本研究の提言は、学術的には美術教育を超えて教育学全般の現代的課題を乗り越える視点となり得る。特にメタ認知的方略を学習過程に設定することで、学習の転移が意図的・意欲的に進展することは、教育現場の題材開発や授業研究に大きな指針をもたらすことになる。ひいてはグローバル社会における異文化理解、及び、震災や戦争によって傷ついた精神にレジリエンスをもたらすことに寄与することができるものと考える。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 映像メディア表現によるレジリエンス2024

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      映像メディア表現の教育的意義 ~感性による教育の地平から~

      Volume: 1 Pages: 83-99

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Exploring the Potential of Literacy Through Visual Media Expression Based on Practices in Japan2024

    • Author(s)
      HIROTOSHI YAGINUMA
    • Journal Title

      THE DIGITAL NARRATIVE IN COMPULSORY EDUCATION TRADITIONAL AND NEW LITERACIES

      Volume: 1 Pages: 65-74

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい素材による幼児の遊びの深まり2022

    • Author(s)
      柳沼宏寿・水瀬正大
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 第15巻 Pages: 299-308

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 光の三原色で ー遊ぶ・学ぶ・創造するー2022

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 第83巻 第12号 Pages: 14-21

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 図画工作におけるイメージの想起と拡張をもたらすアプローチの実践的研究 -素材・物語・ICTの視点から-2021

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 第14巻 第1号 Pages: 137-146

    • NAID

      120007177157

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自然物に出会う幼児の自発的な表現に見える育ち2021

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 第14巻 第2号 Pages: 315-323

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] "The Instinct for Order" Generated by Comparative Appreciation of "Wars Drawn by Children"2023

    • Author(s)
      HIROTOSHI YAGINUMA
    • Organizer
      InSEA WORLD CONGRESS 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the Potential of Literacy Through Visual Media Expression Based on Practices in Japan2023

    • Author(s)
      HIROTOSHI YAGINUMA
    • Organizer
      Digital storytelling hubs, conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 子どもの表現から私たちは何を学ぶのか2023

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      第4回フォーラム「下川手集落の教育文化」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの描いた戦争から学ぶ2022

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      教育のつどい
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] メディアとしての光 -“光の三原色で遊ぶ・学ぶ・創造する”の実践を通して-2021

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      第70回日本美術教育学会学術研究大会京都大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 魂の震えるような授業を目指して2021

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      下越美研冬季講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 映像メディア表現の教育的意義 ~感性による教育の地平から~2024

    • Author(s)
      柳沼宏寿(編著)
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      学術研究出版社
    • ISBN
      9784911008362
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi