• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Crossing subjects by STEAM education, and pre/in service teacher training be to contribute it: approach from science subject

Research Project

Project/Area Number 21K02565
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

SATO Takayuki  弘前大学, 教育学部, 准教授 (40403597)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsSTEAM教育 / 理科教育 / 教科書分析 / 教材開発 / カリキュラム分析 / 教員養成 / 教員研修 / 教科教育 / 授業開発 / STEAM
Outline of Research at the Start

韓国の科学教育で行われている教科融合型学習STEAM(Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics)を分析し,その教育方針や教材を日本の理科授業において効果があるものとして開発する。そのために,科学カリキュラムに関する文献分析,韓国調査・分析,教材・授業開発を行う。
日本の理科授業において,各教科で育成する能力をより直結させ,その能力を総合的に活用できるカリキュラムを確立する。これにより,教科融合的な学力と各教科の学力の育成の間の乖離を解消する。
なお,理科授業を中心的な研究対象としているが,研究成果は他教科に活用できる波及効果がある。

Outline of Final Research Achievements

When I analyzed the junior high school science textbooks from four Korean publishers from the perspective of inter-subject integration, I found that assignments for students regarding inter-subject integration are placed at the end of each unit or in columns within the textbook. As the treatment of STEAM has progressed over the years, I found that there is a degree of freedom in how it is handled, and that each textbook publisher has its own unique way of handling it.
I analyzed the practice cases of STEAM, which were collected by the Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity. The cases were divided into six types, but when analyzing the cases belonging to some types, no significant differences were found.
I was able to develop several STEAM teaching materials, such as "Let's create a unique sports group with a characteristics of electric power plant."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の理科教育と比較すると,韓国の科学教育は単元ごとに知識を深める特性が強く,その上でSTEAMのような教科融合的な課題に取り組んでいる。そのような教育方針や教材について,実際的な教科書分析を行って成果を得た。このことから,今後の日本のSTEAM教育の展開についての示唆が得られており,ここに学術的な意義を見いだすことができる。
また,実践事例を分析して,それらをもとにして日本で使用できるSTEAM教材をいくつか開発した。このことは,教育の場においてSTEAM教材を利用した教育実践を容易にしており,ここに社会的な意義を見いだすことができる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] STEAM教育の実践事例の類型からの分析 -韓国科学創意財団の集積した生物授業の実践事例から-2024

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 131 Pages: 45-51

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国におけるSTEAM教育に関する教科書分析-2015改訂『教育課程』に準拠した中学校科学教科書の生命領域について-2023

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 129 Pages: 49-56

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国におけるSTEAM教育の実践事例の分析-韓国科学創意財団およびその集積した実践事例から-2022

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 127 Pages: 85-90

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 韓国のSTEAM教育に関する実践事例における類型に着目した分析-韓国科学創意財団の集積した生物授業の実践事例を中心に-2024

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      日本生物教育学会第108回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的概念を獲得させるための理科授業の実践2023

    • Author(s)
      土田康裕,佐藤崇之,三戸延聖
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東北支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] INTRODUCTION OF THE MALAYSIAN SCIENCE EDUCATION AND IMPROVEMENT OF THE TEACHING METHOD2023

    • Author(s)
      WONG Wai Hon Andrew, SATO Takayuki
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東北支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科との連携をめざした理科教育の考案2023

    • Author(s)
      唐井瞭,佐藤崇之
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東北支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業において日常生活と関わる課題を用いる効果2023

    • Author(s)
      瓜生太知,佐藤崇之,甲田隆
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東北支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科生命領域におけるSTEAM教育の授業の一考察-単元末の活動の考案と授業プランの作成-2023

    • Author(s)
      一戸梨乃,佐藤崇之
    • Organizer
      日本生物教育学会第107回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国科学創意財団の集積したSTEAM教育の実践事例-生物授業の実践事例を中心に-2023

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      日本生物教育学会第107回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校生物における思考力の向上をめざした評価課題2023

    • Author(s)
      宮野純,佐藤崇之,宍倉慎次
    • Organizer
      日本生物教育学会第107回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi