• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the effects of school-based citizen science in the field of astronomical and meteorological fields

Research Project

Project/Area Number 21K02616
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

Shigeno Tetsuhide  龍谷大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (60788967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 多賀 優  龍谷大学, 農学部, 教授 (00755671)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords天体・気象分野 / ミスコンセプション / シチズンサイエンス / 探究学習 / 質問づくり(QFT) / 対話型論証 / 概念型カリキュラム / 気象防災 / 天体気象分野 / 探究活動 / 理科 / 地域との連携 / 総合的な学習の時間 / 天文現象の理解 / 教科書の図によるミスコンセプション / 自然観察 / 天文現象
Outline of Research at the Start

天体・気象分野におけるシチズンサイエンスの実施目標を以下の2点において協力が得られた学校を基盤として実施する。
1 気象に関するシチズンサイエンス
近畿北中部における児童生徒の居住地において降雪や霧、雷などの観測データと天気図をもとにした気圧配置との関連を分析する。
2 天体に関するシチズンサイエンス
①流星群などの活動情報の観測 ② 惑星の見え方の観測
実施後、児童生徒、教員の理解度、知識の変容などを調査し、シチズンサイエンスの効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

The elementary, junior high, and senior high schools (research partner schools) that the author accompanies are making advanced efforts in inquiry activities and disseminating the results of such activities to the local community and beyond. These exploratory activities are truly the germ of Citizen Science. Opening these activities to the public and creating a place for learning together with researchers would be “Citizen Science from the school”. Such activities will not only deepen students' inquiry activities and influence their career development, but also lead to the realization of an educational curriculum open to society as required by the Courses of Study. In this study, we investigated the effects of Citizen Science in the field of astrometeorology using the action research method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本学術会議若手アカデミーは、2020年9月に「シチズンサイエンスを推進する社会システムの構築を目指して」という提言を発表した。
この提言のポイントには「シチズンサイエンスは、一般の市民によって行われる科学的活動を指す。日本では、社会課題の解決に重きを置く「市民科学」と呼ばれる活動があるが、シチズンサイエンスは、市民科学に加えて、学問体系における科学的規範に則った知識生産も包含するより広範な科学的活動とされている。本研究で行った活動は、気象防災における高校生の研究活動を地域住民とともに、気象の専門家を交えて行うなど今後の学校での取り組みがシチズンサイエンスへと移行する点で意義のあるものである。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Effective classroom practices developed from misconception research on "Earth and Space."2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 453-456

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_453

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Why do Japanese Students Have Difficulties in Astronomical and Meteorological Fields? Reform of Teaching Methods Based on Comprehension Surveys of University and High School Students2023

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Journal Title

      INTERNATIONAL CONFERENCE PROCEEDINGS NEW PERSPECTIVES IN SCIENCE EDUCATION 12 th Edition

      Volume: 12 thEdition Pages: 127-131

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地学領域のミスコンセプションリストとその特徴-地球システムやSDGsとの関連とその意味ー2022

    • Author(s)
      多賀優, 荒川忠彦, 滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル第9号

      Volume: 第9号 Pages: 49-59

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Question design based on misconception related to weather disaster prevention2022

    • Author(s)
      SHIGENO Tetsuhide
    • Journal Title

      New Perspectives in Science Education - 11th Edition Proceedings

      Volume: 11 Pages: 215-219

    • NAID

      130008131643

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「地球と宇宙」に関するミスコンセプション研究から生まれた効果的な授業の実践事例2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校気象分野における系統的な学習-天気図から風を読む- 天気の学習が面白くなる。大学生のミスコンセプションから生まれた学習2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会(高知大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 京都府内 における降水の地域特性ー近年の事例から2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      2023年度 日本気象学会秋季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 天体分野における「学生のミスコンセプション」からデザインした 問いの効果 ー月・惑星・星座など天体の位置と見え方に関する学習の事例からー2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本地学教育学会第77回全国大会(滋賀・大津大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Why do Japanese Students Have Difficulties in Astronomical and Meteorological Fields? Reform of Teaching Methods Based on Comprehension Surveys of University and High School Students2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      New Perspectives in Science Education - 12th Edition
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「気象分野のミスコンセプションと中学校教科書記述との関連性 ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさ-2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      第15回日本気象予報士会研究成果発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大気の状態が不安定を学んでいない学生たち2022

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      2022年度日本気象学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 気象分野のミスコンセプションと教科書記述との関連性ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさー2022

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本地学教育学会第76回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Question design based on misconception related to weather disaster prevention2022

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Organizer
      New Perspectives in Science Education - 11th Edition
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 天体・気象分野におけるミスコンセプション形成のメカニズム2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会 第 44 回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 気象防災の観点からみた中学校教科書記述の危うさ2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本気象学会秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 気象防災に関するミスコンセプションをベースにした問いのデザイン2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校と伴走するアクションリサーチ -総合的な学習(探究)の時間が学校を変える-2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本教育経営学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] ミスコンセプションからシチズンサイエンスへ ー教育を変える 天体・気象分野の事例からー

    • URL

      https://www.ryukoku.ac.jp/nc/news/entry-12340.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi