Project/Area Number |
21K02668
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
MIZUKAMI Yuji 日本大学, 生産工学部, 教授 (60738649)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大畠 昭子 大学共同利用機関法人高エネルギー加速器研究機構, その他部局等, 特任上席URA (00301747)
本多 啓介 統計数理研究所, 運営企画本部, URA (50568425)
濱田 ひろか 統計数理研究所, データ科学研究系, 特任研究員 (80797267)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | イノベーション / 研究IR / 共著分析 / 個人内多様性 / 非負値行列因子分解 / 経営IR |
Outline of Research at the Start |
研究方法は3段階であり、まず、日本の組織形態とIR活動の現状をマクロ的視点で的確に把握、次に、ブライトスポットアプローチを用いて、IR活動の活発な組織、活発でない組織の特徴をミクロ的視点で詳細に把握、最後に日本型IR業務プロセスを導出し公開するものである。 第1段階では、マクロ的視点での現状把握とし、日本の高等教育機関の組織形態とIR活動の現状をマクロ的視点で的確に把握することを目指す。第2段階では、ミクロ的視点での現状把握とし、IR活動の活発な組織と活発でない組織、そして、一部に特化した組織の特徴をミクロ的視点で詳細に把握することを目指す。第3段階では、日本型IR業務プロセスを導出し公開する。
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Outline of Final Research Achievements |
A method for visualising innovation creation strategies focusing on intra-individual diversity was derived as a way to understand the current state of organisational forms and IR activities in Japanese higher education. First, the differences by country in the fields of artificial intelligence, IoT, and big data were shown using the MM index as an indicator to visualise intra-individual diversity of researchers. The analysis showed that there are regional differences in the similarities. The direction of research differs from region to region. Furthermore, the MM-Index is qualitative. We proposed to show the intra-individual diversity of researchers quantitatively using non-negative matrix factorisation (NMF). We then went on to show quantitatively how Artificial Intelligence differs from one country to the next.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本稿の研究成果の学術的意義として、イノベーション的視点から、研究群の方向性とそこにかかわる研究者のかかわり方、さらに、それら研究者の個人内多様性の状態が把握できるようになった。今後は、これら指標と手法を用いて、イノベーション的視点から、既存の国、地域、研究施設、大学などの組織単位での研究群の方向性とそこにかかわる研究者の特性を客観的に把握することができる。そして、例えば、これら情報は、新たな研究戦略を立てる際の参考情報として活用することができる。
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