Project/Area Number |
21K02775
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
MURAI HIROSHI 山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (30279111)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤本 憲市 香川大学, 創造工学部, 教授 (20300626)
細川 康輝 四国大学, 経営情報学部, 准教授 (20341266)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 学習支援 / パターン分類 / ニューラルネットワーク / 感情分析 / 脳波解析 / メンタルケア / ニューラルネット / 機械学習 / 学習支援システム / e-Learning / 学習者支援 |
Outline of Research at the Start |
研究代表者はこれまでの研究において、知的財産教育の導入時における、暗記支援および自然言語ベースの論述支援の自動化が可能であることを示した。これは、対象者を分類するキーワード群が分かれば、他の研究領域にも応用が可能な汎用性の高い手法である。 一方、近年は、メンタルヘルスに関するニーズが高まっている。HSP(Highly Sensitive Person)気質に関する相談には、症状の他に、人間関係や働き方、および、感情などの言葉が表れやすいので、内容を特定するキーワード群も存在すると見られる。 そこで、研究代表者らの研究成果を活かし、HSP気質に悩む人を対象とした問診と個別指導の支援を図る。
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Outline of Final Research Achievements |
The principal investigators are conducting research on learning support through type classification based on keywords. Recently, the need for mental health support has been increasing, and in the initial phase of this project, we aimed to enhance learners' well-being using emotion-related words. However, as the research progressed, we gained the perspective that the information processing of memory and emotions by neurons in the hippocampal CA1 region could be utilized in this study. Therefore, we decided that incorporating an approach using EEG analysis would be more effective in achieving the initial research objectives, and we began to investigate the mechanisms of memory formation based on EEG data from rats. The obtained research results were carefully examined, and some of them were presented either as oral presentations at academic conferences or as academic papers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,海馬CA1領域のリップル波が記憶や感情の情報処理に果たす役割を解明するものである。これにより,脳波解析を用いた学習支援やメンタルケアの新たな可能性が示された。特に,リップル波の特徴抽出およびエピソード分類の方法が確立される可能性を示したことは,神経科学や心理学における基礎的な理解を深める重要な成果である。 メンタルヘルスの支援ニーズが高まる中,本研究の成果は,脳波データに基づく記憶と感情の関係性を明らかにすることで,今後の学習支援の方法論の開発に向けた基盤を提供する。これにより,将来的には個々の心理状態に応じた精密な支援が可能となり,社会全体の精神的健康の向上に寄与する可能性がある。
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