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Project-based Learning based on the Building of xR Learning Materials

Research Project

Project/Area Number 21K02786
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNiigata Institute of Technology

Principal Investigator

Yamagishi Yoshio  新潟工科大学, 工学部, 教授 (60290087)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsプロジェクト型教育 / xR / VR / 教材開発 / PjBL / 教育工学 / 課外活動 / シミュレーション教材 / 教えあい / 遠隔教育 / 教材作成 / xR教材 / 教材制作 / AR
Outline of Research at the Start

本研究で我々は、学生が xR 教材制作を行うプロジェクト型教育活動を実践する。学生が教材を制作する場合、予めその教材によって呈示される分野について理解する必要があるため、その教材を利用する学習者はもとより、それを制作する学生にとっても教育効果は非常に高くなる。本研究ではプロジェクト型教育活動で学生が xR 教材の制作に取り組むことで、コロナ禍においてニーズが高まっている xR 教材の供給を実現し、なおかつそれを制作する学生に対する教育効果も狙うものとする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we launched the education project ‘xR Teaching Material Development Project’ and have been operating it for the past two years. During these two years, a total of 10 diverse educational materials have been created, and the effectiveness of each has been verified, with some degree of effectiveness recognized. On the other hand, many difficulties related to UI/UX have been pointed out in these materials, and research has been conducted to improve them. As a result, although there was no improvement in educational effectiveness, the number of UI/UX issues pointed out has significantly decreased, suggesting its improvement. Challenges for the future include quantifying the educational effectiveness of the project itself and integrating the created materials with learning management systems such as Moodle.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コロナ禍で我々は、大学に通えない状況で学生が手作業を伴う実験、実習科目の運営が困難となる状況を体験した。現在はかなり好転してはいるものの、再びパンデミックの状況が発生する可能性も十分考えられる。そのような状況でもxRによるシミュレーション教材を使えば、ある程度現実の実験、実習作業に近い形で体験学習が可能となる。この研究で我々はそのようなシミュレーション教材を制作する手法を構築し、なおかつそれを先輩学生が後輩学生を指導する形で継承していくプロジェクト活動を提案、実践した。その結果2年間で10個の教材が制作され、プロジェクトを持続可能にする「スキルの継承」のスタイルを確立することができた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022

All Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Development of VR Learning Contents to simulate Flame Reaction Experiments2023

    • Author(s)
      Tomoki Minami and Yoshio Yamagishi
    • Organizer
      EdMedia 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 認知科学の知見に基づく VR 教材の UI/UX 改善2023

    • Author(s)
      廣瀬 翔一,山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第48回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の伝統色とその製法について学ぶ VR 教材2023

    • Author(s)
      小山 流輝, 山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第48回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アロマテラピーの手法を学ぶ VR 教材2023

    • Author(s)
      三代澤 凪, 山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第48回全国大会
    • Related Report
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  • [Presentation] VR を用いた弓道学習支援システム2023

    • Author(s)
      山本 侑人, 山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第48回全国大会
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  • [Presentation] 音楽の基礎を学ぶシリアスゲームの開発2023

    • Author(s)
      矢部 朋載, 山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第48回全国大会
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  • [Presentation] 小説(シナリオ)の作り方を学ぶシリアスゲームの開発2023

    • Author(s)
      大久保 諒成, 山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第48回全国大会
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  • [Presentation] 炎色反応実験をシミュレートする VR 教材の開発2022

    • Author(s)
      南 睦樹、山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第47回全国大会
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  • [Presentation] VR で学ぶ電気回路の動作2022

    • Author(s)
      渡辺 修斗、山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第47回全国大会
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  • [Presentation] VR を用いた雪道での安全運転シミュレーション教材の開発2022

    • Author(s)
      風間 蒼斗、山岸 芳夫
    • Organizer
      教育システム情報学会 第47回全国大会
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      諸冨 遥、山岸芳夫
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      教育システム情報学会 第47回全国大会
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  • [Presentation] VR を用いた立体錯視教材の検討2022

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      北村 和輝、山岸 芳夫
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      教育システム情報学会 第47回全国大会
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Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

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