Project/Area Number |
21K02828
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | The University of Shimane (2023) Teikyo University (2022) University of Toyama (2021) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山西 潤一 富山大学, 教育学部, 名誉教授 (20158249)
齋藤 大地 宇都宮大学, 共同教育学部, 助教 (20878433)
和田 充紀 富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授 (50756913)
山崎 智仁 旭川市立大学, 経済学部, 助教 (10984099)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 知的障害 / 特別支援学校 / プログラミング教育 / 論理的思考 / ICT / GIGAスクール / 特別支援教育 / 特別支援学級 / ICT活用 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、健常児や他の障害種の教育課程とは異なる、知的障害特別支援学校におけるプログラミング教育のあり方について検討する。そのために、①知的障害特別支援学校におけるプログラム開発と実践の有効性の検討、②全国知的障害特別支援学校に対する実態調査、そして③オンラインによる遠隔講習も含めた様々な手段を用いて学校教員へのプログラミング教育の研修などを行う。これらを通じて、知的障害のある児童生徒の特性や教育課程に応じたプログラミング教育のあり方について明らかにするとともに普及啓発をはかる。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, programming education for children with intellectual disabilities was empirically examined with the cooperation of special needs schools for intellectual disabilities. As a result, it was found that programming education, when appropriately embedded in the curriculum of education for the intellectual disabilities, not only enhances logical thinking for children, but also makes them more motivated to learn due to the appeal of the programming tools themselves, and is effective in the development of related cognitive aspects, communication, social skills, and other aspects. The importance of visualizing thinking was also suggested.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究者による2019年2月時点での知的障害特別支援学校小学部におけるプログラミング教育の実施状況についての全国調査の結果からは、プログラミング教育はほとんどの学校において実施しておらず、回答した教師の多くが知的障害児には難しく行う必要性を感じていないとする意識が見られた。この背景を受けて当該科研費により実施した本研究と実践により、知的障害児にとってのプログラミング教育の意義と取り組みのポイントを明らかにするとともに、関連学会や書籍、商業誌などにて成果を公開してきたこと発信することで、知的障害特別支援学校におけるプログラミング教育の普及促進に一定の貢献があった。
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