• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on educational methods using media to support the acquisition of pitch cognition

Research Project

Project/Area Number 21K02873
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTakasaki University of Health and Welfare (2022-2023)
Tohoku Seikatsu Bunka Junior College (2021)

Principal Investigator

KAZUKI SATO  高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 講師 (10830846)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 克美  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (40611182)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords音高 / 音程 / ピッチマッチ / 歌唱練習 / 情報機器 / ICT / 模倣 / 自声 / 音楽教育 / 音高認知 / 音高再生 / 音高弁別 / 音程感 / 音痴 / ソルフェージュ能力 / メディア / アート / ソルフェージュ
Outline of Research at the Start

従来,音高認知習得の一般的な手法としては教師の発声や楽器を通して音を学ぶ形がとられてきたが,抽象的な音の表現を理解しやすいように伝えることが難しかった。本研究では,発声や楽器の音では十分に伝えることができなかった課題を,メディア・アーティストが監修・創作した情報機器による音響空間生成システムを使用した音響体験により,音高認知習得の実践を行い,解決することを目的とする。
本研究では,音楽教育・教育情報学・教育学・音環境のメディア・アート創作のグループを組織し「音高認知習得の実践研究」「情報機器を用いた研究支援ツールの創作と考察」「支援ツールを活用した音高認知習得の実践検証」を3年間の計画で行う。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a singing practice method using an information device "an acoustic system that can change the pitch of the voice without changing the quality of the voice" as an effective support method for learners who have difficulty in hearing the difference between pitches and singing at the same pitch. The results suggest that even struggling learners can smoothly understand the difference in pitch by practicing singing using the information device as a model voice with only the pitch information processed without changing the quality of the learner's own voice. In some cases, it is difficult to imitate the model voice of a teacher or others due to differences in register and voice quality, but by using the learner's own voice quality as the model voice, the difference in pitch becomes easier to discern, making it easier for even weak learners to practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、音高の違いを理解したり音高を合わせて歌うためのの練習方法としては、教師の発声や楽器の音を模範として音高の違いを学ぶ形がとられてきた。しかし、苦手な学習者にとっては音域や音質の異なる模範の音から音高の違いに焦点を当てて判断すること難しかった。
そこで本研究では、情報機器を活用し、学習者自身の声質のままリアルタイムに音高情報のみを加工し模範の音声とする練習方法を実践した。その結果、苦手な学習者でも音高の違いを認知しやすくなり、模範の音高に合わせて歌うことがやりやすくなる結果が得られた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 情報機器の音声表現を活用した音高再生力向上のための実践的検証 ―音程を合わせて歌うための練習場面を想定して-2023

    • Author(s)
      佐藤和貴 , 佐藤克美 , 渡部信一
    • Journal Title

      高崎健康福祉大学紀要

      Volume: 22 Pages: 33-41

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報機器を活用した支援方法による高校生の歌唱表現技能の向上 ―「他者との調和を意識して歌う技能」から音の高さに焦点を当てて―2023

    • Author(s)
      佐藤和貴
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: 27 Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Field Survey Report on Media Artists' Works and Their Educational Methods2021

    • Author(s)
      Kazuki Sato , Katsumi Sato , Shinichi Watabe
    • Journal Title

      The 13th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research-Exploring Possibilities and Alternatives in a Changing future- Proceedings Virtual Conference on 18-19 September 2021

      Volume: 13 Pages: 434-440

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報機器を活用した音声表現が学習者の音高認知能力に与える影響2021

    • Author(s)
      佐藤 和貴 , 佐藤 克美 , 渡部 信一
    • Journal Title

      教育情報学研究 第20号(2021)

      Volume: 20 Pages: 59-65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自身の声質で模倣可能な音響システムを活用した音高を合わせて歌う練習による上達感の向上2024

    • Author(s)
      佐藤 和貴・佐藤 克美・渡会 純一・田中 悠一郎
    • Organizer
      日本音楽表現学会第22回(バッカスの宴)大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Effect of Listening Practice Using an Acoustic System That Allows Changing the Pitch While Maintaining the Learner’s Own Voice Quality2023

    • Author(s)
      KAZUKI SATO・KATSUMI SATO・YOKO USUI
    • Organizer
      The 14th Asia-Pacific Symposium. for Music Education Research
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 本人の声質のまま音高の変更が可能な音響システムを利用した 学習者の音高再生力の変容2023

    • Author(s)
      佐藤和貴
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会第28回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自身の声質による模範練習の音程感覚についての有効性2023

    • Author(s)
      佐藤和貴・渡会純一・佐藤克美
    • Organizer
      日本音楽教育学会第54回大会(弘前大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報機器を活用した音声表現によるソルフェージュ能力獲得支援の研究2022

    • Author(s)
      佐藤和貴
    • Organizer
      日本音楽表現学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 情報機器を活用した支援方法による歌唱表現の技能の取得 -情報機器による音声表現の有効性 -2022

    • Author(s)
      佐藤和貴
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 情報機器を活用した音声表現による教育実践-音程感に関わる聴取と歌唱に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      佐藤和貴
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Field Survey Report on Media Artists' Works and Their Educational Methods2021

    • Author(s)
      Kazuki Sato , Katsumi Sato , Shinichi Watabe
    • Organizer
      The 13th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 情報機器を活用したソルフェージュ能力支援の手法に関する研究-メディアアーティストの教育手法を用いた実践-2021

    • Author(s)
      佐藤和貴
    • Organizer
      日本音楽教育学会第52回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi