Project/Area Number |
21K02959
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Fukui National College of Technology |
Principal Investigator |
Inoue Kazuyo 福井工業高等専門学校, 一般科目(自然系), 教授 (30332018)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 関数グラフアート / 創作活動 / STEAM教育 / STEM教育 / 教科横断型探求課題 / 主体的な学び / 関数の学習 / 主体的な学 / 教科横断型探究課題 / 自然科学教育 / 科学教育 / 工学教育 |
Outline of Research at the Start |
関数グラフアート(functional graphing art )とは、座標平面上に関数のグラフを用いて絵や文字を描いたもので、作品を構成する曲線は全て数式に対応している。その制作活動は中学校以上の数学において、関数を学習する授業の一環として有効であると考えられ、日本だけでなく、海外でもこの活動が取り入れられている。本研究は、関数グラフアート作品の制作による数学学習への効果を調査するものである。
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Outline of Final Research Achievements |
This study shows that Creating the Functional Graphing Art is effective for learning functions, regardless of the type of devices or applications. It was found that it is effective not only in acquiring and utilizing knowledge of functions, but also in developing problem-solving skills through repeated trial and error in order to complete the desired design through the activities. The content is cross-disciplinary in terms of mathematics and art, and could be one of the teaching materials for mathematics in STEAM education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
関数グラフアートの創作活動によって、関数の学習への理解が深まるという研究は以前からされていたが、以前は創作活動を行うためのツールを整えるのが容易ではなかった。昨今は、ICT機器、そこで動作するグラフ描画用アプリケーション・ソフトウェアが安価に活用できるようになり、関数グラフアートの創作活動を気軽に導入できるようになってきている。 中学校、高等学校向けの数学のSTEAM教材が少ないと言われている中、その1つの教材として提供できる。また、数学とアートの分野を横断したコンテンツになっている。
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