Project/Area Number |
21K03964
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 20020:Robotics and intelligent system-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Ikeda Sei 大阪大学, 大学院基礎工学研究科, 准教授 (40432596)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 拡張現実間 / 視線計測 / 固視検出 / 視線解析 / 拡張現実感 / バーチャルリアリティ / 自動較正 / 注視対象判定 |
Outline of Research at the Start |
拡張現実感像(AR像)の提示が可能な光学透過型の車窓ディスプレイは,実風景に関連した情報を提示することができる.本研究では,車窓ディスプレイ特有の条件として,シーンが遠景であることおよび並進移動が生じる状況である事を利用し,利用者の三次元注視位置をセンシングし,注視位置に基づく視線駆動型のAR像提示法を開発する.提示法の開発を通して,(A) 三次元注視位置センシング法により奥行を含む利用者の注視対象の判別が可能であること,(B) 視線駆動型のAR像提示手法が車窓ディスプレイによる映像提示の視認性改善に有効であることを示す.
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Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study was to establish a technology that enhances visibility by changing the AR image displayed based on the user's estimated three-dimensional gaze position on an in-vehicle transparent window display. In line with this objective, specific achievements included the development of a self-calibration method for head-mounted eye tracker and a three-dimensional gaze position estimation method. The self-calibration method for eye tracker confirmed the effectiveness of detecting fixations and using fixation dispersion as an evaluation criterion in a 3D scene involving head movement. Similarly, the three-dimensional gaze position estimation method demonstrated that detecting fixations on various object surfaces in similar conditions enables the determination of the gaze target.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,視線計測を伴うバーチャルリアリティ(VR)や拡張現実感(AR)技術において基礎となる成果である.現在,これらの研究分野では視線計測の重要性が増してきており,VR/ARヘッドセットに視線計測器が標準搭載されるようになってきている.いずれのヘッドセットにおいても本研究の成果を応用することが可能であるためその意義は大きいと考えられる.
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