Project/Area Number |
21K11987
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
|
Research Institution | Aichi University of Technology |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
早見 武人 北九州市立大学, 国際環境工学部, 准教授 (60364113)
荒川 俊也 日本工業大学, 先進工学部, 教授 (50631248)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | あおり運転 / 車間距離知覚 / ドライビングシミュレータ / 車間距離 / ドライバー / 空間知覚 / あおられ運転 / 危険度 / ヒューマンファクター / 印象評価 / 運転行動 / 生理測定 / サイン音 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,「あおる側」と「あおられる側」の運動行動の特徴を抽出し,両ドライバに自他の運転行動や心理状態をフィードバックして自己の運転行動への認識と自己抑制を促し,あおり運転の発生や拡大を未然に防ぐことを目的とする. そのために,(1)「あおり運転」の有無を効率よく判断する手法,(2)「あおり運転」発生時の効果的な抑制・拡大防止手法を明らかにする. あおり運転が発生するきっかけが,「両者の思惑や自車と他車の運転に対する認知度合の差異」といった「心のずれ」にあるなら,両者の心理にダイレクトに働きかける解決手法こそが問題の抜本的な解決につながると考える.
|
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the characteristics of the perceived following distance between vehicles when recognizing road rage, the causes of unconscious road rage behavior, and the features of drivers’ perceptions of forward and backward following distances. The results showed that (1) the average perceived following distance at the time of recognizing road rage was approximately 30 meters, and road rage was perceived when the following distance was shorter than the safe following time of 2 seconds; (2) inexperienced drivers had a lower sensitivity to perceiving road rage and were more prone to unconscious road rage behavior; (3) regardless of driving skill, some drivers estimated the forward following distance to be longer than the backward distance, and these factors may contribute to unconscious road rage by following vehicles.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,あおり運転の発生には,「あおる側」はもとより「あおられる側」にも問題の起因となる運転行動が存在しており,両者の運転行動や心理状態といったドライバの特徴に着目した対策を講じることが,問題の抜本的な解決につながると考えた。あおり運転が発生するきっかけが,両者の思惑や自車と他車の運転に対する認知度合の差異といった「心のずれ」にあるなら,両者の心理にダイレクトに働きかける解決手法こそが問題の抜本的な解決につながると考えた。そのために,あおり運転時の両ドライバの特徴を抽出し,既存の交通心理学の知見に照し合せて情報のフィードバックおよび共有といった対策を施し衝動的な心理・行動の抑制を狙った。
|