• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a road rage reduction system by sharing driver's behavior and psychological state

Research Project

Project/Area Number 21K11987
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Research InstitutionAichi University of Technology

Principal Investigator

Yamataka Masahiro  愛知工科大学, 工学部, 教授 (60398097)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 早見 武人  北九州市立大学, 国際環境工学部, 准教授 (60364113)
荒川 俊也  日本工業大学, 先進工学部, 教授 (50631248)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsあおり運転 / 車間距離知覚 / ドライビングシミュレータ / 車間距離 / ドライバー / 空間知覚 / あおられ運転 / 危険度 / ヒューマンファクター / 印象評価 / 運転行動 / 生理測定 / サイン音
Outline of Research at the Start

本研究は,「あおる側」と「あおられる側」の運動行動の特徴を抽出し,両ドライバに自他の運転行動や心理状態をフィードバックして自己の運転行動への認識と自己抑制を促し,あおり運転の発生や拡大を未然に防ぐことを目的とする.
そのために,(1)「あおり運転」の有無を効率よく判断する手法,(2)「あおり運転」発生時の効果的な抑制・拡大防止手法を明らかにする.
あおり運転が発生するきっかけが,「両者の思惑や自車と他車の運転に対する認知度合の差異」といった「心のずれ」にあるなら,両者の心理にダイレクトに働きかける解決手法こそが問題の抜本的な解決につながると考える.

Outline of Final Research Achievements

This study examined the characteristics of the perceived following distance between vehicles when recognizing road rage, the causes of unconscious road rage behavior, and the features of drivers’ perceptions of forward and backward following distances. The results showed that (1) the average perceived following distance at the time of recognizing road rage was approximately 30 meters, and road rage was perceived when the following distance was shorter than the safe following time of 2 seconds; (2) inexperienced drivers had a lower sensitivity to perceiving road rage and were more prone to unconscious road rage behavior; (3) regardless of driving skill, some drivers estimated the forward following distance to be longer than the backward distance, and these factors may contribute to unconscious road rage by following vehicles.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,あおり運転の発生には,「あおる側」はもとより「あおられる側」にも問題の起因となる運転行動が存在しており,両者の運転行動や心理状態といったドライバの特徴に着目した対策を講じることが,問題の抜本的な解決につながると考えた。あおり運転が発生するきっかけが,両者の思惑や自車と他車の運転に対する認知度合の差異といった「心のずれ」にあるなら,両者の心理にダイレクトに働きかける解決手法こそが問題の抜本的な解決につながると考えた。そのために,あおり運転時の両ドライバの特徴を抽出し,既存の交通心理学の知見に照し合せて情報のフィードバックおよび共有といった対策を施し衝動的な心理・行動の抑制を狙った。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Effect of Different Driving Experiences on Following Vehicle Distance When Perceiving Road Rage2022

    • Author(s)
      山高正烈,荒川俊也,早見武人
    • Journal Title

      Transactions of Society of Automotive Engineers of Japan

      Volume: 53 Issue: 3 Pages: 549-553

    • DOI

      10.11351/jsaeronbun.53.549

    • ISSN
      0287-8321, 1883-0811
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ドライバーの空間知覚の特性から見たあおり運転2024

    • Author(s)
      山高正烈
    • Organizer
      自動車技術会第1回エレクトロニクス部門委員会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドライビングシミュレータを活用した妨害運転によるストレス再現の試み2024

    • Author(s)
      早見武人,森本由吾,山高正烈,荒川俊也
    • Organizer
      日本生体医工学会九州支部学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] あおり運転生起時の前方および後方車間距離の一考察2023

    • Author(s)
      山高正烈,荒川俊也,早見武人
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースシンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「あおられ運転」時における前方への認知判断能力の検証2023

    • Author(s)
      武守駿介,松本優冴,山高正烈,早見武人,荒川俊也
    • Organizer
      2022年度公益社団法人自動車技術会関東支部学術研究講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 他車両の運転行動が感情変化をもたらす要因の検証2023

    • Author(s)
      松本優冴,武守駿介,山高正烈,早見武人,荒川俊也
    • Organizer
      2022年度公益社団法人自動車技術会関東支部学術研究講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 後続車の加速度があおり運転知覚時の車間距離および危険度に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      春日井陵午,山高正烈
    • Organizer
      ヒューマンインタフェース学会2022全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 運転経験の違いがあおり運転の車間距離知覚に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      山高正烈,荒川俊也,早見武人
    • Organizer
      自動車技術会2021年秋季大会学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 「あおり運転」の研究から人間の特徴を知る

    • URL

      https://www.aut.ac.jp/laboratory/car/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi