Project/Area Number |
21K12216
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 63010:Environmental dynamic analysis-related
|
Research Institution | National Institute for Environmental Studies |
Principal Investigator |
Ikeda Kohei 国立研究開発法人国立環境研究所, 地球システム領域, 主任研究員 (60726868)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
|
Keywords | ブラックカーボン / エアロゾル / 短寿命気候強制因子 / SLCF / 排出量推計 / 排出インベントリ / 黒色炭素 / 化学輸送モデル / 東アジア / 短寿命気候汚染物質 / SLCP / インベントリ / 気候変動 / 大気汚染 |
Outline of Research at the Start |
東アジアにおけるブラックカーボン(BC)の最新の排出インベントリを用いたモデルシミュレーションを行い、観測データと比較し国別排出量推計値の精度を定量的に検証する。本研究では、IPCC第6次報告書をはじめとする様々な国際プロジェクトで使用されている複数の排出インベントリや社会経済シナリオのBC排出量を入力した過去10年程度のモデル計算を行い、各インベントリやシナリオの排出量推計値及びその長期変化の妥当性を評価する。また、季節別に解析を行うことによって、誤差の原因となる排出部門(家庭・産業・輸送部門など)を特定し、インベントリの改善点を見出す。
|
Outline of Final Research Achievements |
Emission inventories, which are used as input data for climate simulations, have a large uncertainty in anthropogenic emissions of black carbon (BC) from China and take several years to estimate. In this study, we have developed an analytical system to estimate BC emissions from China using atmospheric observations and chemical transport modelling to overcome the limitations of emissions inventories. Our estimation using the developed method showed that BC emissions from China have decreased by about one-third during 2009-2022. This rapid reduction has not been captured in the emission inventories and needs to be reflected in the historical inventory for the next IPCC 7th Assessment Report.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
エアロゾルが気候に及ぼす影響を評価するためには、気候シミュレーションに正確な排出量を用いる必要がある。しかし、東アジアのブラックカーボン(BC)排出量推計値には大きな不確実性があり、気候影響評価の不確実性の一つとなっていた。本研究では、大気観測と化学輸送モデルを用いて高精度かつ迅速に排出量推計手法を開発した。中国からのBC排出量は、2009-2022年までに約3分の1に減少しており、大気質対策による削減が有効に進んでいることが示唆された。この急速な排出量変化は、BCが気候変動に及ぼす影響を評価する上で重要な知見であり、次期IPCC第7次報告書において気候シミュレーションに反映する必要がある。
|