Project/Area Number |
21K14232
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 22020:Structure engineering and earthquake engineering-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 飛来塩分 / 維持管理 / 数値流体解析 / 風洞実験 / 着雪 / 付着率 / 剥離剪断層 / 表面圧力 / 雪粒子 / 付着塩分 / 変動圧力 / 腐食 / CFD |
Outline of Research at the Start |
橋梁の維持管理の効率化に向けて,腐食環境の把握に関する研究が数多くなされてきたが,「なぜ」橋梁のその部位にそれだけの量の塩分が付着するのかという根本的な問題はあまり検討されていない.本研究では,塩分が橋梁表面への付着に至る過程という,維持管理の上では無視されやすい部分にあえて着目することで,物理的な根拠に立脚した付着塩分量の評価と維持管理手法の提案に取り組む.将来的な最終目標は,橋梁の形状や周辺環境を類型化しておくことで,任意の橋梁について付着塩分量の定量的な評価や最適な腐食環境の改善方法を提案できるようにすることである.
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Outline of Final Research Achievements |
Rectangular prisms with the side ratio of 1 and 6 was investigated in detail by using computational fluid dynamics (CFD) to determine how particles are transported and adhered under the flow field formed around the cross section. We also proposed a method for estimating the amount of adhesion using physical quantities obtained from the pressure on the rectangular surface. Furthermore, the effects of particle velocity and angle of impact on the adhesion rate of particles impacting on the wall were clarified through snow deposition experiments in a low-temperature laboratory.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
橋梁の維持管理の観点からいえば,付着塩分量さらには部材の劣化の程度が重要であり,ある意味では塩分が付着に至る過程はどうでもよい.そのような状況において,あえて付着に至る過程に着目し,そこに潜む物理現象を解明したことに大きな意義がある.また,物体に接近する粒子は,その一部は物体を迂回したり,衝突はしても跳ね返ったりするが,そのような違いが十分に考慮されることは少ない.本研究では様々な手法を利用して厳密な付着率に取り組んでいるという点で大きな意義がある.
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