Project/Area Number |
21K14369
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 25010:Social systems engineering-related
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Research Institution | Sophia University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | マーケティングモデル / 社会システム / 機械学習 / データ分析 / 実験計画法 / 埋め込みモデル / マーケティングシステム / クーポン配布 / ベイズ最適化 / GA2M / 主要点分析法 / 潜在クラスモデル / マーケティング / Doc2Vec / 深層学習 / 最適化 / 欠損値保管 / ビジネスアナリティクス / ビッグデータ分析 |
Outline of Research at the Start |
企業が所有する顧客からのフィードバックデータは,全ての顧客に対して与えられないことが多いため,十分に活用することができず,企業の成長の機会を逃していると考えられる.本研究では,企業と顧客が商品やサービスを介して互いにフィードバックし合い成長し合う有機的なマーケティングシステムの構築を目指す.そのために,フィードバックデータに対して,購買行動履歴データと同様に扱うためにデータを補完するための埋め込みモデル,時間の経過を考慮した購買履歴データの埋め込みモデルに基づく製品の品質向上モデル,複数のドメインのデータを活用するための埋め込みモデルに基づく新製品開発モデルを開発する.
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Outline of Final Research Achievements |
In the first and second years of this study, a new embedded model was constructed and its validity was discussed. Furthermore, in the final year, in order to realize an organic marketing system, we applied the results constructed by the second year to an actual marketing situation and conducted experiments. For models that were deemed difficult to experiment with due to difficulties in coordinating with companies, we prepared a simple problem set and conducted experiments under such a set of problems to show examples of application. Experiments were also conducted under problem settings that were easy to experiment with. We have further refined the ideas obtained from the previous year's research results, and have launched several new studies. Several new studies were initiated. Although it was difficult to achieve the original plan perfectly, we have been able to However, we have been able to The effectiveness of this research in the real world was suggested.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、有機的マーケティングシステムのモデルを構築し、そこから実務的に役だつようなシステムの構築を目指した。いくつかの新しい埋め込みモデルの構築は達成したが、実社会におけるシステムの構築は、完全には達成できなかった。ただし部分的な実証実験や適用分野を変えた場合の有効性は示すことができた。さらに本研究から様々な数理モデルを構築することができ,今後の研究にもつながったため、学術的にも社会的にも貢献することができたと考えている.
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