• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A development and trial practice of remote TT support environment in face-to-face lesson and program to improve the ability of remote support

Research Project

Project/Area Number 21K18513
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Takaoka Ryo  山口大学, 教育学部, 教授 (10293135)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松岡 勝彦  山口大学, 教育学部, 教授 (70312808)
中田 充  山口大学, 教育学部, 教授 (60304466)
柴田 勝  山口大学, 教育学部, 教授 (30300560)
青木 健  山口大学, 教育学部, 准教授 (60332938)
須藤 邦彦  山口大学, 教育学部, 准教授 (70533694)
宮木 秀雄  山口大学, 教育学部, 准教授 (30710785)
堤 健人  山口大学, 教育学部, 講師 (30880140)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords遠隔TT(Team Teaching) / 遠隔TT支援環境の開発 / 遠隔TTの支援形態と方法 / 遠隔支援能力向上プログラムの開発 / 遠隔TT支援環境の開発と試行実践 / 遠隔Team Teaching / 遠隔TT支援形態と方法 / 遠隔TT支援環境 / 遠隔支援能力向上プログラム
Outline of Research at the Start

この研究では、小学校・中学校の教室における対面授業の一人学びやグループ学習・作業の時間に、そこでの学びや作業で困っている児童・生徒に対して、対面授業の教員と、例えば大学のような遠隔地にいる学生が連携・協働して、学習・作業支援できる仕組みを準備する。さらに、その仕組みの上で、学習支援者が児童・生徒を支援できる遠隔TTの方法を整理して使えるようにすることを目指す。児童・生徒がネットワークに接続できる1人1台のタブレット端末を持っているからこそ、我々が開発する遠隔TT支援環境上で、教員から支援目的を依頼された大学等にいる学生が、遠隔から児童・生徒の学びや作業を支援するフレームワークに挑戦できる。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we explored learning environments and support methods that enable remote learning supporters to support students' learning in face-to-face or remote classes at elementary and junior high schools by using computers. As a result, we developed a remote TT (Team Teaching) support environment consisting of three tools (Remote TT Flow Tool, Remote TT Dialogue Tool, and Remote TT Support Observation Tool). The Remote TT Flow Tool is a tool with a function to exchange and share information about lesson development and learning support objectives between teachers and learning supporters in an asynchronous and concise manner. The Remote TT Dialogue Tool is a tool for students, learning supporters or guest teachers to support learners while promoting dialogue and interaction in learning activities in the class. Moreover, we have developed a distance support capability improvement program that can be mapped to lesson class offered at the Faculty of Education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、これまで教室内で行われてきたTT(Team Teaching)を遠隔コミュニケーション技術や授業・学習支援技術を活用して、教室外から複数の学習支援者の登用も含めた遠隔TTが実施できる支援環境を設計・開発して、遠隔TTが実施可能になる点にある。さらに、教師が遠隔TTを活用してみようと想うマインドセットになるためには、遠隔TTの打合せ手順モデルを含めた効率的な打合せ環境、学習支援者が効果的に児童・生徒に関わるための支援モデルを含めた授業中の遠隔TT支援環境ことが求められ、個別最適化を具現化する1つの支援手法として波及効果があると考えている。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Using Total Station in Surveying Course for Increasing the Vocational Student Competence2024

    • Author(s)
      Abdul Haris Setiawan, Ryo Takaoka, Qi-Wei Ge, Mitsuru Nakata, Lilis Trianingsih, Eko Supri Murtiono, Anas Arfandi, Hiroyuki Mitsuhara
    • Journal Title

      5th Vocational Education International Conference (VEIC 2023)

      Volume: 1 Pages: 775-782

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成学部における生成AIの活用に関する授業実践と考察2024

    • Author(s)
      堤健人, 阿濱茂樹, 新田拓也, 川﨑徳子, 友清祐子, 野村厚志, 中田充, 鷹岡亮
    • Journal Title

      日本情報科教育学会学会誌

      Volume: 16 Pages: 57-65

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小規模校で活用する遠隔合同授業支援環境の開発と評価2022

    • Author(s)
      横山誠, 鷹岡亮, 中原章宏, 義永涼太
    • Journal Title

      東アジア研究

      Volume: 21 Pages: 125-151

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン授業におけるグループ対話状況確認機能の開発と評価2022

    • Author(s)
      横山誠, 鷹岡亮
    • Journal Title

      日本情報科教育学会学会誌

      Volume: 15 Pages: 49-57

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 技術科の資質・能力の構造に基づく学習の枠組みの開発:回路設計に活かされる知識の習得2022

    • Author(s)
      堤健人, 谷田親彦
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 45 Pages: 13-24

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] GIGAスクール時代に求められる教員のICTリテラシーの検討2022

    • Author(s)
      新田拓也, 堤健人, 阿濱茂樹, 中田充, 鷹岡亮
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 54 Pages: 131-137

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ポストコロナにおけるEdTechの可能性と限界について - ICTを活用した豊かな学びのデザインを目指して -2022

    • Author(s)
      鷹岡亮
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル(第73回シンポジウム報告)

      Volume: 27 Pages: 41-46

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Trends and Prospects for Technologies that Enable Digital Transformation in Primary and Secondary Education2021

    • Author(s)
      鷹岡 亮、光原 弘幸、瀬戸崎 典夫、舟生 日出男
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 283-294

    • DOI

      10.15077/jjet.45130

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Contribution of collaborative skill toward construction drawing skill for developing vocational course2021

    • Author(s)
      Setiawan Abdul Haris、Takaoka Ryo、Tamrin Agusti、Roemintoyo、Murtiono Eko Supri、Trianingsih Lilis
    • Journal Title

      Open Engineering

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 755-771

    • DOI

      10.1515/eng-2021-0073

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成課程におけるAIの活用を踏まえた学習指導の検討2024

    • Author(s)
      阿濱茂樹, 堤健人, 新田拓也, 野村厚志, 中田充, 鷹岡亮
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成学部における生成 AI の学校教育での活用に関する授業提案2023

    • Author(s)
      堤健人, 新田拓也, 阿濱茂樹, 野村厚志, 中田充, 鷹岡亮
    • Organizer
      日本情報科教育学会第16回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 対面授業における遠隔TTによる授業支援と遠隔TT支援環境フレームワーク2022

    • Author(s)
      鷹岡亮, 横山誠, 中田充
    • Organizer
      日本情報科教育学会第15回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔合同授業支援環境におけるグループ活動見とり支援機能について2022

    • Author(s)
      横山誠, 鷹岡亮
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 情報科教育法2022

    • Author(s)
      鹿野利春、高橋参吉、西野和典、鷹岡 亮、西端律子、森本康彦、稲川孝司、大石智広、齋藤 実、佐藤万寿美
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      実教出版
    • ISBN
      9784407355215
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi