• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing and Validating an Equitable AI-Based Model for Predicting Student Risk Across Various Subgroups

Research Project

Project/Area Number 21K20231
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Yanagiura Takeshi  筑波大学, 教育推進部, 准教授 (90902289)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsラーニングアナリティクス / Institutional Research / 機械学習 / 学生リスク予測モデル / 統計差別 / 高等教育 / IR / 教育工学 / AI / Learning Analytics
Outline of Research at the Start

本研究では、大学生の学びに関するリスクを人工知能(AI)で予測するモデルを、「統計差別」(Arrow, 1973) という観点から検証・開発する。具体的には、まず現在国内外の高等教育機関で実装中の予測モデルを、首都圏中規模私立大学の数万人の学生・教学IRデータを用いて再現する。次に属性別に予測精度を比較し、特定の属性をもつ学生の予測誤差が顕著になるといった、AIによる統計差別の有無を検証する。最後に検証から得られた知見を用いて属性間の統計差別を制御するモデルを開発し、国内外の高等教育で倫理的なAI技術の実装に寄与することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

Many colleges use AI-powered early warning systems (EWS) to provide support to students as soon as they start their first semester. But there are concerns about whether an algorithm underlying the EWS technology can make fair and unbiased decisions so early in a student's college experience. To examine the algorithm's fairness, we developed a machine learning algorithm that predicts first-term college GPAs by using data from a mid-sized Japanese private university. Our research offers two major findings. Firstly, deploying EWS during the initial phase of the first semester may lead the algorithm to make discriminatory decisions. Secondly, achieving algorithm fairness in a statistical sense does not necessarily lead to fair education outcomes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は以下の3つの点に要約される。一つは、高等教育における公正なアルゴリズムの議論は早期警告システム(EWS)の文脈で語られてこなかったが、本研究では公正なアルゴリズムとEWSの関連性を整理したという点である。もう一つは、公正なアルゴリズムの議論がこれまで統計的な議論に終始していたのに対し、それを公平な教育の関連性との観点から議論した点にある。3点目に、これまで高等教育における公正なアルゴリズムの研究は主に欧米の大学のデータを用いて行う研究が多かったが、そこに日本のデータを用いることによって、日本の観点を提供したということが挙げられる。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2022

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] How Accurately Can Short-Term Outcomes Approximate Long-term Outcomes? Examining the Predictive Power of Early Momentum Metrics for Community College Credential Completion using Machine Learning2022

    • Author(s)
      Yanagiura, Takeshi
    • Journal Title

      Community College Review

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等教育サービスの教学支援における公平性の検証:機械学習アプロ ーチ2023

    • Author(s)
      矢野 志朋, 紀平 真輝, 岡田 幸彦, 柳浦 猛
    • Organizer
      サービス学会 第11回国内大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi