Project/Area Number |
21K20449
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0303:Civil engineering, social systems engineering, safety engineering, disaster prevention engineering, and related fields
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Naka Yukari 京都大学, 防災研究所, 助教 (30909445)
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Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 梅雨前線 / 線状対流系豪雨 / 地球温暖化 / 擬似温暖化実験 / 発生メカニズム / 集中豪雨 / 線状対流系 / 観測情報 / 温暖化 / メカニズム / 数値モデル |
Outline of Research at the Start |
近年,梅雨期の集中豪雨で毎年のように日本各地で甚大な被害が発生している.本研究は,こうした梅雨集中豪雨の10年後,20年後,…という時間連続的な将来変化予測と現象メカニズムの解明,そしてメカニズムの将来変化予測を目指すものである.本研究は,従来の多くの気候変動研究とは異なり,将来予測に現在の観測情報を利用して新たな温暖化予測手法を構築し,その手法を用いて上記の課題解決を目指すという点で非常に独創性が高い.これらの研究成果は,本研究の新たな温暖化予測手法を通して,科学的に重要な梅雨豪雨メカニズムの将来予測を実現するとともに,防災・気候変動適応計画へまでの応用も期待される.
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Outline of Final Research Achievements |
We conducted a pseudo global warming experiment for a past heavy rainfall during Baiu season (line-shaped convective system) and found that the Bulk-Richardson number, an index representing the ratio of buoyancy to turbulence, was constant in all past and future experiments. Based on this finding, in addition to future projections, we analyzed past events of line-shaped convection systems using Radar-AMeDAS rainfall data. The results of the analysis of the atmospheric environment of past line-shaped convection systems classified into (A) systems generated by large-scale convergence by fronts and (B) localized systems generated in isolation from fronts indicate that the bulk Richardson number is more important for (B) localized and self-organized systems.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,近年学術的にも社会的にも注目されている,梅雨前線に伴う線状対流系豪雨に着目し,そのメカニズム解明及び将来予測に取り組んだ研究である.特に本研究は,従来行われていたような気候予測情報を用いて将来予測を行うというだけでなく,過去に発生した事例の理解に基づきメカニズムそのものの将来予測を行うという点で独自性が高く,気象学・気候学・工学全てに対して本研究が持つ学術的意義は大きいものである.本研究課題で十分に解明できなかった課題についても,今後引き続き研究を進めていく予定である.
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