Study of differences in salty taste cognitive function due to differences in blood pressure and application to prevent hypertension
Project/Area Number |
21K21100
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0907:Oral science and related fields
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Research Institution | Tokyo Dental College |
Principal Investigator |
Sato Hitomi 東京歯科大学, 歯学部, 助教 (40906377)
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Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | time-intensity / 官能評価 / 血圧 / 高血圧症予防 / Time-intensity / 塩味 / 高血圧症 / Time-intensity profile |
Outline of Research at the Start |
塩分の過剰摂取は、高血圧症はもとより脳卒中や心血管疾患などのリスクを高め、減塩は国民全体が取り組むべき課題である。そこで、高血圧症の発症リスクが高い個人を早期に特定し、適切な塩分摂取を指導することが重要であると考え、高血圧の人と正常血圧の人が認知する日常味わう塩味の強さの違いを比較・検討する。本研究の遂行により、高血圧症の発症前に、味覚機能の違いからリスクの高い個人を特定し「健康寿命の延伸につながる大人の栄養・食育を推進する」という社会的な意義が期待できる。
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Outline of Final Research Achievements |
Excessive intake of salt increases the risk of not only hypertension but also stroke and heart disease. The purpose of this study is to elucidate the difference in the intensity of salty taste between people with hypertension and normal group. Using a uniquely developed system, we extracted the strength of perceived taste and cognitive patterns (time-series changes). Compared to the normal group, the hypertension group showed a lower perceived taste intensity, and tended to start tasting later.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果を、高血圧症予防のための指標、生活指導、食開発へと発展させ、健康長寿の実現に貢献する。また、本研究では、規格的に溶液を供給することのできるシステムおよび口腔内装置を使用したことにより、臨床において味覚認知機能のfollow upに有用であると考えられた。本研究成果は、高血圧群は正常血圧群と比べて認知する塩味強度は低い傾向がみられた。これにより、高血圧症の発症前に味覚認知のデータからリスクの高い個人を特定し、的確な栄養・食育をすることで、循環器疾患の一次予防に大いに役立つことが再認識された。今後も研究を続け、国民の高血圧症予防の基盤作りならびに臨床応用と社会応用に貢献する。
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Report
(3 results)
Research Products
(3 results)