• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Inclusion of Children with Disabilities in Sri Lanka: Developing a model that responds to the country's social context

Research Project

Project/Area Number 21KK0039
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

古田 弘子  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (60315273)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 沙絵  東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (80751205)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
東田 全央  青森県立保健大学, 健康科学部, 助教 (60892528)
Project Period (FY) 2021-10-07 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥18,720,000 (Direct Cost: ¥14,400,000、Indirect Cost: ¥4,320,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2023: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsスリランカ / 障害 / 子ども / 教育 / 教育的包摂 / インクルーシブ教育 / 特別なニーズ / 特別学校 / 特殊教育 / 障害児 / 福祉
Outline of Research at the Start

近年、インクルーシブ教育の推進が国際スタンダードとなっているが、これを低・中所得国に一律に適応することは適当でない。本研究では、中所得国スリランカにおける障害児の教育的包摂について、教育と福祉の両側面に着目しながら解明し、その固有の社会的文脈に即した教育的包摂モデルを構築することをねらいとする。そのために、教育学・福祉学・人類学の各分野でスリランカ研究に携わってきた4人の研究者が中心となり、現地の4大学、海外の先駆的研究者と共働し、「政策」、「教育・福祉実践」、「当事者・家族」の3段階において学際的な国際共同研究を行うことで、障害児教育分野の国際学術研究の1拠点を形成する。

Outline of Annual Research Achievements

本科研3年目であるR5年度は、全5回の国際シンポジウムを主催・共催し、障害児の教育的包摂について、スリランカを中心とする南アジア(インド、パキスタン)、日本、イギリスの関係者の参加を得て活発な意見交換を行った。これにより、スリランカを基点とする障害児の教育的包摂研究のハブを日本人研究者らが中心となって形成する、という当初の目的を一定程度果たすことができた。
10月に「スリランカの早期療育の30年」(主催・オンライン)(約230人参加)、11月に2回、①「スリランカの社会福祉技術」(スリランカで国立社会開発研究所・ソーシャルワーク専門職協会と共催・対面)(50人参加)、②「タミル地域の障害児の包摂」(主催・オンライン)(80人参加)、1月に「社会的文脈に即したモデル構築」(スリランカで国立教育研究所と共催・ハイブリッド)(170人参加)、2月に2回「聴覚障害教育」「自由演題」(オンライン・主催)(30人参加)のシンポジウムを開催した。これらの国際シンポジウムに総計約500人が参加した。
とりわけスリランカから多くの関係者がオンラインで参加したことから、研究活動の基盤が未構築の国の教育・福祉関係者の強いニーズに応えることができたと考えている。
現地渡航については、9月に研究代表者古田が、11月に研究分担者東田が、12月~1月に古田がスリランカで調査・研究打ち合わせを行った。また1年を通して各メンバーが各自の研究テーマを深化させ、調査や成果の発表に従事した。
最後に、このような活動の状況について、ウェブサイト(日英)を随時更新し、公開した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

以下のように、国際的な研究者・実践家の参加を得て国際会議を開催した。
1.10/20 “Development of Early Intervention in Sri Lanka” 発表:L.グナシンハ氏(社会事業局CGC)、コメント: 渡邉そのみ氏(ノーサイド甲府教室);S.ナッカウィタ博士(元CGCスタッフ);古田弘子、司会:松本なるみ氏(東京家政大学); 東田全央。 2.11/02 “Uncovering the perspectives of social work skills in the Sri Lankan context” 発表:東田全央。
3.11/28 “The reality of educational inclusion of children with disabilities in Tamil community” 司会:黒田一雄博士(早稲田大学); U.チャクラヴァルティ博士(デリー大学)、発表: S.シヴァカンタン氏(ジャフナ大学); S.ドーソン博士(ホライズン・キャンパス)、コメント:中村沙絵。
4.1/4 “Developing a model that responds to the country’s social Context”  司会: NIEインクルーシブ教育課、発表:P. セートゥンガ博士(NIE);U. チャクラヴァルティ博士(デリー大学);、コメント:古田弘子;A.アルウィス博士(スリランカ公開大学)。
5.2/7・2/9 (a) Education of People with Hearing Impairments; 司会:P.レンチ(グラスゴー大学)、発表:T. ヴィジェシンハ(ケラニヤ大学)氏;古田。(b) Independent Topics” 司会:P.レンチ博士、発表:I.バヌカ氏(東京大学);川口純。

Strategy for Future Research Activity

R6年度は残り2年間かけて行う研究活動のまとめと成果公開を行う。同時に、スリランカ独自の包摂モデル構築に向けた国際共同研究の拠点として、さらにスリランカの研究者、実践家らと連携しながら協働していく。
R6年度も英語を中心に成果を公開していく。すなわち、国際共同研究の成果を、より一層さまざまな雑誌(スリランカ国内雑誌投稿、日本国内雑誌への英文論文投稿、国際学術雑誌投稿)や国際会議等で公開する。
また、R5年度に引き続きR6年度もスリランカ現地におけるハイブリッドの国際会議を開催し、その報告をウェブ上、出版物(書籍)発行を通して共有することに注力する。
スリランカでは独立後最大の金融危機に直面しているものの、今年度はプラス成長が見込まれるという報道もある。しかしながら、現地のフィールドの状況に十分に配慮しながら研究を遂行していくことが今後も重要であるととらえている。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (52 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Open Access: 11 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 2 results) Book (14 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (6 results)

  • [Int'l Joint Research] National Institute of Education/Open University of Sri Lanka/University of Jaffna(スリランカ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Delhi(インド)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Glasgow/University of Dundee(英国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ペラデニヤ大学/コロンボ大学/スリランカ公開大学(スリランカ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] グラスゴー大学(英国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] スリランカの教員養成校講師を対象とするインクルーシブ教育研修―国立教員養成カレッジ,ジャフナ校での研修に焦点をあてて―2023

    • Author(s)
      古田弘子・川口純・松本なるみ・大口修平
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 47-55

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Inclusive education policy in Sri Lanka: Implications for Low- and Middle-Income Countries2023

    • Author(s)
      Furuta Hiroko, Sethunga Prasad, Kawaguchi Jun.
    • Journal Title

      Bulletin of The Faculty of Education, Kumamoto University

      Volume: 65 Pages: 93-110

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Dialogue for reciprocal exchange of social work knowledge in Sri Lank2023

    • Author(s)
      Higashida Masateru, Attanayake Shamini 、Ranaweera Amarawansa , Ashker Muhammad, Kumara H.W. Raveendra
    • Journal Title

      Annual report of the Asian Research Institute for International Social Work

      Volume: 7 Pages: 7-13

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] スリランカの教員養成校講師を対象とするインクルーシブ教育研修 : 国立教員養成カレッジ, ジャフナ校での研修に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      古田弘子・川口純・松本なるみ・大口修平
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 47-55

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] International Social Work as Social Representations : The Relation with Practitioners’ Narratives in the Development Context2023

    • Author(s)
      東田全央
    • Journal Title

      共生学ジャーナル

      Volume: 7 Pages: 194-215

    • DOI

      10.18910/90819

    • ISSN
      24326755
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スリランカにおける障害のある子どもの教育―後期中学校を修了した障害者の教育経路に着目して―2022

    • Author(s)
      古田弘子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 65 Pages: 79-95

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] スリランカのインクルーシブ教育政策―2020年教育省通達と「指導指針」に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      古田弘子・セートゥンガ プラサード・川口純
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 71 Pages: 103-112

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Exploring the Social Representations of Social Work in the Sri Lankan Cultural Context: A Qualitative Study2022

    • Author(s)
      Higashida Masateru、Ranaweera Amarawansa、Herath Chulani
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 14 Issue: 23 Pages: 1-15

    • DOI

      10.3390/su142316197

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ソーシャルワーク実践における地域・民族固有の知,外来知,越境する知-スリランカと日本の実践家を対象とした質的研究結果の再解釈-2022

    • Author(s)
      東田全央
    • Journal Title

      淑徳大学アジア国際社会福祉研究所2021年度年報

      Volume: 6 Pages: 1-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Exploring how international social workers perceive culturally relevant practices: A case study of Japanese social workers’ experiences in other Asian countries2022

    • Author(s)
      Masateru Higashida
    • Journal Title

      International Journal of Social Welfare

      Volume: - Issue: 3 Pages: 347-354

    • DOI

      10.1111/ijsw.12526

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育制度への転換と特別学校の包摂―南アジア2か国,スリランカとブータンに焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      古田弘子・櫻井里穂・セートゥンガ プラサード
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 83-89

    • NAID

      120007180183

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Challenges of international social work research during the COVID-19 pandemic: Lessons learnt from a bilateral collaborative study2021

    • Author(s)
      Masateru Higashida, Amarawansa Ranaweera
    • Journal Title

      Asian Social Work Journal

      Volume: 6 Issue: 6 Pages: 1-6

    • DOI

      10.47405/aswj.v6i6.185

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Inclusive education in Sri Lanka in the last ten years: Focusing on the COVID-19 and 2022 economic crisis2023

    • Author(s)
      Furuta Hiroko
    • Organizer
      13 th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A framework for dialogue: Why do we focus on local and foreign knowledges in social work practice?2023

    • Author(s)
      Higashida Masateru
    • Organizer
      Uncovering the Perspectives and Skills of Social Work Practices in the Sri Lankan Context (Series of dialogues for the reciprocal exchange of social work knowledge)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Uncovering the perspectives and skills of social work practices in the Bangladeshi context2023

    • Author(s)
      Higashida Masateru
    • Organizer
      WSWD 2023: 6th International Conference (Community Social Work Practice & Development Foundation)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スリランカにおける障害児の教育的包摂 ~社会的文脈に即した包摂モデルの構築に向けて~2023

    • Author(s)
      古田弘子
    • Organizer
      日本社会福祉学会学会企画セッション「社会福祉学における国際共同研究を考える」
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Diffusion of inclusive education concept as a norm of educational policy in developing countries: A Case of Malawi2023

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun, Kuroda Kazuo
    • Organizer
      CIES(Comparative & International Education Society), Washington
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本とスリランカ:特殊教育との関係に焦点をあてて2022

    • Author(s)
      古田弘子
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域・民族固有の知と国際開発ソーシャルワークの関係性―スリランカおよび日本の実践家の経験に関する調査結果の統合的考察―2022

    • Author(s)
      東田全央
    • Organizer
      日本社会福祉学会第70回秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Dialogue for reciprocal exchange of social work knowledge and experiences in Sri Lanka2022

    • Author(s)
      Higashida Masateru
    • Organizer
      Kick-off meeting: Dialogue for reciprocal exchange of social work knowledge in Sri Lanka (with NISD and SLAPSW)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Brief overview of inclusive education and the status of special schools in Sri Lanka2022

    • Author(s)
      Furuta Hiroko
    • Organizer
      International Seminar on Inclusive Education: Exploring the role of special schools in providing inclusive education in Bhutan and Sri Lanka. 7th March 2022 Online Seminar.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Education of Women with Disabilities in Sri Lanka: An exploratory study from gender perspectives2021

    • Author(s)
      Furuta Hiroko & Alwis K.A.C.
    • Organizer
      16th National Covention of Women’s Studies, CENWOR. 24th November 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スリランカにおける障害者の教育歴:後期中学校を修了した障害者に焦点 をあてて2021

    • Author(s)
      古田弘子
    • Organizer
      日本南アジア学会第34回全国大会(2021年10月9日 ,専修大学)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] スリランカにて―ある死と看取りについての省察2021

    • Author(s)
      中村沙絵
    • Organizer
      龍谷大学世界仏教文化研究センター「近現代アジアにおける仏教の所在と社会的役割」研究セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会福祉における「コミュニティ」概念の検討: スリランカにおける高齢者の扶養とケアをめぐる取り組みに注目して2021

    • Author(s)
      中村沙絵
    • Organizer
      日本南アジア学会第34回全国大会(2021年10月9日 ,専修大学)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] SDG 時代のインクルーシブ教育:グローバルサウスの挑戦2024

    • Author(s)
      川口純(編)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357003
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 汚穢のリズムーきたなさ・おぞましさの生活考2024

    • Author(s)
      酒井朋子・中村沙絵・福永真弓・奥田太郎(編)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      左右社
    • ISBN
      9784865284065
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] SDGs 時代にみる教育の普遍化と格差-各国の事例と国際比較から読み解く2023

    • Author(s)
      澤村信英・小川未空・坂上勝基(編)川口純(第3章・第12章 共著)
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356006
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Indigenization Discourse in Social Work: International Perspectives (Chapter: Integrating indigenous perspectives into international social work education: A case study in Japan)2023

    • Author(s)
      Koustab Majumdar et al. (Eds.),Higashida Masateru, Matsuo Kana, Gohori Josef (Chapter)
    • Total Pages
      458
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      3031377117
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Uncovering the Perspectives and Skills of Social Work Practices in the Sri Lankan Context (Conference proceedings)2023

    • Author(s)
      Higashida Masateru、Attanayake Shamini. Ranaweera Amarawansa, Ashker Muhammad, Kumara H.W. Raveendra (Eds.)
    • Total Pages
      66
    • Publisher
      Asian Research Institute for International Social Work (ARIISW), Shukutoku University
    • ISBN
      9784908912153
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Life, Illness, and Death in Contemporary South Asia: Living through the Age of Hope and Precariousness.2023

    • Author(s)
      Matsuo, Mizuho, Nakamura, Sae and Funahashi, Kenta
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032327440
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教育からみる南アジア社会―交錯する機会と苦悩2022

    • Author(s)
      古田弘子(分担 第7章 成功物語としての教師を見つめる子ども―スリランカ茶農園地 域の教育)
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      玉川大学出版
    • ISBN
      4472406225
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 変容するアジアの家族―シン ガポール、台湾、ネパール、スリランカの現場から-2022

    • Author(s)
      古田弘子・鹿毛理恵(分担 第5章 現代スリランカの家族の変容とジェンダー―障害者家族のケアの例から)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353685
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 特殊教育・インクルーシブ教育の社会学2022

    • Author(s)
      古田弘子・伊藤駿(監訳)
    • Total Pages
      291
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750354903
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Inclusive Development in South Asia2022

    • Author(s)
      Nakamura, Sae (Chapter 13: Destitution in Old Age: Living Through Asymmetrical Relations)
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781003304760
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] The Sustainable Development Goals: Diffusion and contestation in Asia and Europe2022

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun, Kuroda Kazuo (Chapter7. “Diffusion of inclusive education in developing countries: Malawi”)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032072180
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 変容するアジアの家族:シンガポール、台湾、ネパール、スリランカの現場から2022

    • Author(s)
      古田弘子(分担 第5章 現代スリランカの家族の変容とジェンダー)
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353685
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育からみる南アジア社会:交錯する機会と苦悩2022

    • Author(s)
      古田弘子(分担 第7章 成功物語としての教師を見つめる子ども:スリランカ茶農園地域の教育)
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472406225
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「もう1つの価値」に出会う 50のエピソードで綴る50のヒント2021

    • Author(s)
      東田全央
    • Publisher
      やどかり出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://www.educational-inclusion-sri-lanka.com/

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] スリランカにおける障害児の教育的包摂:社会的文脈に即した包摂モデルの構築に向けて

    • URL

      https://www.educational-inclusion-sri-lanka.com/index-e.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Two-day Online Symposium: (a) Education of People with Hearing Impairments, (b) Independent Topics2024

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Development of Early Intervention in Sri Lanka: Looking back the 30 year service   provision by the governmental social service sector2023

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Funded Workshop] The reality of educational inclusion of children with disabilities in Tamil community: Northern Province and Upcountry Tamils in Sri Lanka2023

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Developing a model that responds to the country’s Social Context2023

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Uncovering the perspectives of social work skills in the Sri Lankan context2023

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Funded Workshop] International Seminar on Inclusive Education: Exploring the role of special schools in providing inclusive education in Bhutan and Sri Lanka. 7th March 20222022

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi