• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Epistemological and semiotic research on mathematicalclass based on social interaction

Research Project

Project/Area Number 22530975
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

YAMAGUCHI Takeshi  鹿児島大学, 教育学部, 教授 (60239895)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords算数 / 数学科授業 / 社会的相互作用 / 認識論 / 記号論 / 算数・数学科授業 / 算数・数学的活動 / 社会的構成主義
Research Abstract

This research pointed out the issue and limitation of the constructivist approach in the area of mathematics education from the viewpoint of conventional notations. Basic functions and roles of social interaction were considered from the perspective of the socio-cultural approach. As a result, basic principles of mathematics class based on social interaction were proposed by coordinating the constructivist approach with the socio-cultural approach.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (8 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 算数・数学教育における社会的相互作用に関する認識論的研究-社会文化主義的アプローチにおける社会的相互作用に関する考察2013

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要・教育科学

      Volume: 64 Pages: 11-27

    • NAID

      120005303798

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 算数・数学教育における社会的相互作用に関する認識論的研究-社会文化主義的アプローチにおける社会的相互作用に関する考察-2013

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要・教育科学編

      Volume: 64 Pages: 11-27

    • NAID

      120005303798

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] フィンランドの高等学校数学科教科書2011

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育

      Volume: 93 Pages: 34-38

    • NAID

      110008687180

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 新しい算数・数学科学習指導要領に関する比較教育的視座からの考察2011

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要・教育科学編

      Volume: 62 Pages: 15-29

    • NAID

      40018796121

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] フィンランドの高等学校数学科教科書2011

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 93巻・7号 Pages: 34-38

    • NAID

      110008687180

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] なぜ課題と問題を区別する?-指導目標,問題意識,葛藤2010

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育

      Volume: 92 Pages: 18-19

    • NAID

      110007994836

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] フィンランドの算数・数学教科書2010

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・算数教育

      Volume: 92 Pages: 4-8

    • NAID

      110007682354

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] なぜ課題と問題を区別する?-指導目標, 問題意識, 葛藤-2010

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育

      Volume: 92巻11号 Pages: 18-19

    • NAID

      110007994836

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における認識論と授業実践との架橋をめぐる課題-「数学的意味と表現の相互発達」を中心に2012

    • Author(s)
      山口武志
    • Organizer
      日本数学教育学会・第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2012-11-10
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 数学教育における認識論と授業実践との架橋をめぐる課題-「数学的意味と表現の相互発達」を中心に-

    • Author(s)
      山口武志
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 新訂・算数教育の理論と実際(第3章「算数的活動」2010

    • Author(s)
      山口武志
    • Publisher
      聖文新社
    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi