• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an application model and supportive tools of the interactive blackboard based on analysis of characteristics of the blackboard, success cases, and obstructive factors

Research Project

Project/Area Number 22680055
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

SATO Kouki  名古屋大学, 国際教育交流本部, 講師 (60402377)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords教育工学 / 教育メディア / 電子黒板 / 普及モデル / 支援ツール / 支援システム / 黒板の利点 / 成功事例 / 阻害要因
Research Abstract

Toward the promotion of an interactive blackboard (also known as an interactive whiteboard) to the educational practices, this study aimed to build an application model based on analysis of characteristics of the traditional blackboard, success cases and obstructive factors of the interactive blackboard practices. Supportive tools of the interactive blackboard which control necessary functions of classrooms and lectures will be developed.
In this study, three agendas were examined; (1) analysis of characteristics of the traditional blackboard, (2) analysis of success cases to use the interactive blackboard, (3) analysis of obstructive factors to use the interactive blackboard. Tentative models are built by investigations of the pilot studies and the practices, and later valid experimentally. These results were collected up as an application model of the interactive blackboard. Based on this model, supportive tools were developed and evaluated.

Report

(5 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2014 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (19 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 大学授業技法データベースの開発と授業改善への適用2014

    • Author(s)
      赤堀侃司, 上岡丈敏, 神戸文朗, 益田勇一, 柳沢昌義, 佐藤弘毅
    • Journal Title

      白鷗大学経営学部論集

      Volume: Vol.28, No.2(印刷中)

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 大学の授業デザインの研究方法とその試行2012

    • Author(s)
      赤堀侃司, 小原政敏, 神戸文朗, 柳沢昌義, 佐藤弘毅, 三柴涼太
    • Journal Title

      白鷗大学教育学部論集

      Volume: Vol.6, No.2 Pages: 1-18

    • NAID

      110009550460

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 初級漢字授業における電子黒板の活用2010

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Journal Title

      名古屋大学日本語・日本文化論集

      Volume: Vol.17 Pages: 87-106

    • NAID

      40018937767

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Patterns of Emotional Transmission in Japanese Young People's Text-Based Communication in Four Basic Emotional Situations2010

    • Author(s)
      Kato, Y., Kato, S., Scott, D.J., Sato, K.
    • Journal Title

      International Journal of E-Learning

      Volume: 9巻2号 Pages: 203-227

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 電子黒板のインタフェースの違いがノートテイキングに与える影響に関する分析2014

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 授業の感想をCMS・SNSに投稿・フィードバック・共有することの効果に関する分析2014

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 電子黒板・プロジェクタのインタフェースの違いが教師の使用感に及ぼす影響2012

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2012-03-03
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子黒板・プロジェクタのインタフェースの違いが教師の使用感に及ぼす影響2012

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 電子黒板・プロジェクタのインタフェースに対する教師の使用感と受講者の主観的評価との相違に関する分析2012

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 受講者の授業の感想をSNS で共有することの効果に関する分析2012

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 電子黒板・プロジェクタのインタフェースの違いが受講者の主観的評価に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] CMSによるコメント・感想の投稿に対するフィードバックの効果に関する分析2011

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子掲示板システムにおける匿名性が発言における存在感の表出に与える影響2011

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2011-03-05
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子掲示板システムにおける匿名性が発言における存在感の表出に与える影響2011

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] CMS によるコメント・感想の投稿に対するフィードバックの効果に関する分析2011

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 電子黒板・プロジェクタのインタフェースの違いが受講者の主観的評価に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 電子掲示板システムにおける匿名性が利用者の存在感に与える影響2010

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] とよた日本語学習支援システムの取り組みと地域の日本語学習におけるe-ラーニングの可能性2010

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      2010世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      国立政治大学(台湾)
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子掲示板システムにおける匿名性が利用者の存在感に与える影響2010

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 電子黒板のインタフェースの違いがノートテイキングに与える影響に関する分析

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業の感想をCMS・SNSに投稿・フィードバック・共有することの効果に関する分析

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子黒板・プロジェクタのインタフェースに対する教師の使用感と受講者の主観的評価との相違に関する分析

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 受講者の授業の感想をSNSで共有することの効果に関する分析

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 電子黒板・デジタル教材活用の留意点, 電子黒板・デジタル教材活用事例集2011

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 電子黒板・デジタル教材活用事例集2011

    • Author(s)
      赤堀侃司(編), 佐藤弘毅, 他(著)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] ホームページ

    • URL

      http://i-room.jp/

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi