• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study on the teaching via problem solving in junior and high school mathematics focusing on the mental construction of problem

Research Project

Project/Area Number 22730692
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

IWATA KOJI  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)

Research Collaborator HATTORI Yuichiro  広島大学附属福山中, 高等学校, 教諭
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2013: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords数学教育 / 問題解決 / 実践研究 / 科学教育
Research Abstract

In this study, I examined the views and the actual state of academic ability in Japan, and investigated the role of the teacher in the stage of problem-understanding in teaching via problem solving, focusing on the teaching-learning process of the introduction to "geometrical proof" and "sine theorem". As a result, it is suggested that the effect of emphasizing on the necessity to solve the problem is limited for recognizing the problem as one's own problem. Instead, the effectiveness of finding a problem (proposition) through concrete activity and recognizing a limit of it was suggested. Besides, such an activity might contribute to the change of the students' view of the way of learning of mathematics.

Report

(5 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-中学校数学科第 1 学年の領域 「数と式」 及び 「図形」における学習の構想-2013

    • Author(s)
      茅野公穂,岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第1回春期研究大会論文集』

      Pages: 9-16

    • NAID

      120007100342

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-中学校数学科第1学年の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想-2013

    • Author(s)
      茅野公穂・岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第1回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 9-16

    • NAID

      120007100342

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 出題の趣旨にみる全国学力・学習状況調査の出題の意図と今後の課題-主として「活用」に関する問題に焦点を当てて-2012

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 『数学教育』

      Volume: 第94巻, 第9号 Pages: 34-37

    • NAID

      110009518189

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 出題の趣旨にみる全国学力・学習状況調査の出題の意図と今後の課題-主として「活用」に関する問題に焦点を当てて-2012

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌「数学教育」

      Volume: 94(9) Pages: 34-37

    • NAID

      110009518189

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校におけるDörflerの一般化モデルに基づく教材開発-数学 I「正弦定理」の授業実践を通して-2011

    • Author(s)
      岩田耕司,服部裕一郎
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第60号,第4分冊 Pages: 225-238

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 高等学校におけるDorflerの一般化モデルに基づく教材開発-数学I「正弦定理」の授業実践を通して-2011

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 60(4) Pages: 225-238

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-中学校数学科第 1 学年の領域 「数と式」 及び 「図形」における学習の構想-2013

    • Author(s)
      茅野公穂,岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      2013-06-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-中学校数学科第1学年の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想-

    • Author(s)
      茅野公穂・岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi