Project/Area Number |
22K14383
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
MIURA SHINO 東京大学, 大学院新領域創成科学研究科, 客員連携研究員 (00772922)
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Project Period (FY) |
2022-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 街路空間 / アクティブトランスポーテーション / インクルージョン / 健康増進 / 低炭素化 / スローストリート / X min City |
Outline of Research at the Start |
コロナ禍を機に、従来移動時間短縮効果が評価されてきた段階構成上位の幹線街路をも交通静穏化する取組みが国際的に推進され、「スローストリート」として位置付けられはじめた。 本研究は、①同概念はウィズ/アフターコロナの新たな都市施策の潮流となり得るか、②沿道および街区環境に対して好影響をもたらすか、③国内都市の都心地区幹線街路の交通静穏化の実現可能性と効果とは、という学術的問いを設ける。「都心広幅員街路へのスローストリートの実装により、沿道-街区-都心各スケールの市民活動および空間に影響が及び、都市の包摂性を高める効果が得られる」という仮説検証を行い、国内に実装可能な設計運用指針を提案する。
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Outline of Final Research Achievements |
The researches conducted expert interviews, literature surveys, and field surveys on advanced policies in European cities that have introduced a 30km/h speed limit in urban areas, and clarified the components of the "Slow Street" concept and the associated design requirements for streets. They also clarified the characteristics of pedestrian behavior on major streets in Japanese cities (streets with no congestion problems at speeds below 30km/h /streets where space is reallocated to public transport and pedestrians). Based on these findings, we verified the hypothesis that implementing the concept on wide streets "improves the options and quality of citizens' movements and activities, and has the effect of increasing the inclusiveness of cities," and suggested that in Japan, it would be effective to implement policies that also include space reallocation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、国際的標準化されつつあるにもかかわらず、我が国では導入が十分に進んでいない、都心全体の徒歩・自転車・公共交通主眼の交通規制および交通再配分施策の導入の具体的プロセスが明らかにされた。政策の窓理論を用いて、制度や政治の条件に合わせた、スローストリート導入の条件を示しており、政策に応用できる点で社会的意義の高いものである。
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