Project/Area Number |
22K19996
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
Sung Yubin 九州大学, 大学病院, 学術研究員 (30968326)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 韓国語 / 破裂子音 / 日本語母語話者 / 知覚訓練 / 脳波 / 韓国語母語話者 / 基本周波数 / 神経振動 / 知覚学習 |
Outline of Research at the Start |
日本語母語話者は韓国語の破裂子音の聴き分けが困難であることが知られている (例えばどちらもkのような音に聴こえるなど)。本研究では,韓国語母語話者が発声する破裂子音は種類によって後続する母音の音の高さが異なるという知見に基づき,声の高さに注目する知覚訓練を実施し,訓練前後の聴き取りの成績や脳波の変化を調べることで訓練の効果を検証する。本研究を通して,単純な反復聴取では容易に向上しない韓国語の破裂子音の聴き分け能力が効果的に習得できる訓練方法の確立を目指す。
|
Outline of Final Research Achievements |
In this study, I examined whether perceptual training focused on voice pitch would enable native Japanese speakers to more effectively distinguish among Korean stop consonants (/t*/, /t/, /th/). In addition, I aimed to demonstrate the effect of pitch-focused training from a neurophysiological perspective by investigating whether neuronal activity related to pitch changes in a manner similar to that of native Korean speakers. The results revealed that both the group advised to focus on pitch and the group without such advice showed improved correct response rates comparable to those of native Korean speakers through training. Furthermore, EEG analysis using the phase-locking factor showed changes in phase synchronization of neuronal activity corresponding to transitions in voice pitch.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本語母語話者は韓国語の破裂子音の聴き分けを習得することは困難であることが知られている。本研究の結果は, 音声刺激と訓練次第では日本語母語話者も聴こえてくる破裂子音の発音を三つのカテゴリーに分けて習得することができることを示唆する。また, 本研究では, 破裂子音を聴き分ける時の下降または上昇する後続母音の周波数の遷移の神経表現を観察することができた。この結果は, 脳波の時間周波数解析によって発音習得の程度が評価できる可能性を示唆しており, 外国語学習者や子どもの発音習得度の評価のための研究につなげられると考えられる。
|