• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Impact of Accelerated Recruitment in the Private Sector during the "Teacher Shortage" Period

Research Project

Project/Area Number 22K20282
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKokugakuin University

Principal Investigator

Maeda Mugiho  國學院大學, 人間開発学部, 助教 (10963316)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教員採用 / 就職活動 / 採用活動 / 早期化 / 複線化 / 共通試験 / 教員不足 / 大学生 / 民間企業
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、民間企業の採用活動早期化という新規大卒労働市場の制度的変化が、近年の教員採用選考試験の受験者数減少に与えた影響を実証的に明らかにすることである。具体的には、進路選択において教職を視野に入れた大学生を対象として、就職活動の終了時期と教員採用選考試験の実施時期が、教職選択に与える影響を検討する。分析においては、「① 大学生の就職活動時期に関する調査データ」と「② 教員採用選考試験の実施時期に関するデータ」を紐づけた独自のデータセットを構築する。このデータセットから、就職活動終了時期や教員採用選考試験の実施時期が、大学生の教職選択に対する効果を持つかを検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study clarified how Japan's postwar teacher hiring system has changed today, focusing on the "timing" of the recruitment selection process. First, since 2016, there has been an acceleration in the timing at which college students who have taken teaching courses receive unofficial job offers from the private sector. As a result of analysis, not only the timing of receiving unofficial job offers from the private sector but also the preference to emphasize the work environment has a negative effect on college students' desire to teach. The results suggest that it is necessary to improve not only the timing but also the working environment in order to increase the number of teacher candidates.Second, this study analyzed the policy process of "accelerating and multi-lining" teacher recruitment, which has progressed in tandem with the early hiring practices of private enterprises, and found that a linkage with the "common examination" policy has occurred.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、教員採用の受験者数減少の一因として民間企業の採用活動早期化が指摘され、その対策として採用選考試験の「早期化」政策が推進されてきた。しかし①民間企業の採用活動時期が大学生の教職選択に影響しているのか、②「早期化」政策が教員採用制度全体にいかなる変化を及ぼすのか、については実証的な知見が欠けてきた。本研究はこの二点を明らかにすることで、先行研究の蓄積に貢献した(学術的意義)。更に分析で得られた知見を踏まえ、現在の改革の帰結と問題点を指摘した(社会的意義)。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 教員採用選考試験の「早期化・複線化」政策の形成過程―1960年代から2020年代にかけての検討―2024

    • Author(s)
      前田麦穂
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Is Teacher Recruitment Too Late? Timeline of Job Search Activities and Choice of Teaching Career in Japan2023

    • Author(s)
      Mugiho Maeda
    • Journal Title

      CSRDA Discussion Paper Series

      Volume: 69 Pages: 1-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員採用における「早期化・複線化」改革の現状と課題2023

    • Author(s)
      前田麦穂
    • Journal Title

      教職課程

      Volume: 49(14) Pages: 88-90

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の就職活動と教職志望の関係―学生の就職・採用活動開始時期に関する調査の二次分析から―2023

    • Author(s)
      前田麦穂
    • Organizer
      日本教育社会学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員採用「早期化」政策の形成過程とその帰結―1960年代から2020年代にかけての検討―2023

    • Author(s)
      前田麦穂
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 民間企業採用早期化が教職志望に与えた影響―学生の就職・採用活動開始時期に関する調査の二次分析から―2023

    • Author(s)
      前田麦穂
    • Organizer
      日本教育社会学会 第2回若手チャレンジ研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi