Project/Area Number |
22K20289
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Yamanashi Eiwa College |
Principal Investigator |
Takebe Masaaki 山梨英和大学, 人間文化学部, 准教授 (40964820)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 自閉スペクトラム症 / 適応行動 / 日常生活スキル / 縦断研究 / 個人要因 / 環境要因 / 特別支援教育 / 通級指導教室 / 関連要因 / 社会性 |
Outline of Research at the Start |
自閉スペクトラム症(ASD)者への支援は、国内外を問わず社会性とコミュニケーションを軸に展開されている。背景にASD者の適応行動の問題がコミュニケーションと社会性に特化されているとされてきたからである。適応行動とは、各年齢に応じて求められる「社会生活や家庭生活を自立して営むための各スキル」を指す。近年、知的発達に遅れがなくともASD者は学齢期から社会性とコミュニケーションと同等の水準で日常生活スキルに問題があり、その問題が社会適応に深刻な影響を及ぼすことが示唆されている。本研究では、小学生から成人のASD児者を対象に、適応行動の発達経過と関与する要因を明らかにし、支援のあり方について検討する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated the development of adaptive behavior for elementary and junior high school students with Autism Spectrum Disorder, and the affected factor. First, using Vineland adaptive behavior scales, Second Edition, Japanese version, (1)While the standard score of Adaptive behavior composite in Vineland-Ⅱ were decreased, the standard score of ‘Personal’,and ‘Receptive’ were increased. (2)As the standard score of SRS-2, and Sensory Profile were not showed significant difference, special education would be affected for adaptive behavior. Next, we investigated the adaptive behavior in a resource room for elementary and junior high school students with developmental disabilities, using the questionnaire. As a result, the adaptive behavior scales rated by teachers, revealed that daily living skills scores were as low as communication and socialization scores for the upper grades of elementary and junior high school students with developmental disabilities.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学齢期のASD者への支援では、社会性、コミュニケーション、問題行動という領域で多くの知見が示され、日本でも知的発達に遅れのない場合、コミュニケーションの促進を図ることが主な支援内容とされる。近年、学齢期から成人期にかけて社会性やコミュニケーション領域と同等に日常生活スキル領域にも課題があることが示唆され始め、本研究では小学生から中学生にかけて縦断的にその課題が持続することを示した。特別支援教育には改善の効果と指導上の課題の両方が示唆され、成人期の社会適応を見据え、日常生活スキル領域を含めた支援のあり方を検討する必要があると考えられた。成人期を含めた適応行動の支援方法の開発が今後の課題である。
|