Study on multi-directional irregular wave field inducing strong nonlinear phenomena and ship motion
Project/Area Number |
23246152
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Naval and maritime engineering
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Research Institution | National Maritime Research Institute |
Principal Investigator |
UENO Michio 独立行政法人海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (60358405)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
TSUKADA Yoshiaki (国立研究開発法人)海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (90425752)
MIYAZAKI Hideki (国立研究開発法人)海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (10415797)
KITAGAWA Yasushi (国立研究開発法人)海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (50579852)
SUZUKI Ryosuke (国立研究開発法人)海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (20711328)
TAGUCHI Harukuni (国立研究開発法人)海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (70344455)
KURODA Takako (国立研究開発法人)海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (00415811)
HOUTANI Hidetaka (国立研究開発法人)海上技術安全研究所, その他部局等, 研究員 (30636808)
白石 耕一郎 (独)海上技術安全研究所, 流体性能評価系, 研究員 (40586591)
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Project Period (FY) |
2011-04-01 – 2015-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2014)
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Budget Amount *help |
¥39,520,000 (Direct Cost: ¥30,400,000、Indirect Cost: ¥9,120,000)
Fiscal Year 2014: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2013: ¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Fiscal Year 2012: ¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2011: ¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
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Keywords | 海難事故再現 / 多方向不規則波 / 波風併存時気海象 / 荒天下操船限界 / 補助推力装置 / 自由航走模型実験 / メモリー影響関数 / 傾斜時船体運動 / 多方向不規則波浪場再現 / 波浪場制御 / 自由航走模型用補助推力装置 / 多方向波中ブローチング現象再現 / 双峰性方向スペクトル再現 / 海難事故 / 多方向不規則波浪場 / 船体運動 / 事故解析 / 再現実験 / 方向スペクトル / 船体流体力 |
Outline of Final Research Achievements |
Our directional wave analysis verified the method realizing short-crested irregular wave field in our model ship basin. Tank test using model ships in both waves and wind successfully realized a ship running in actual sea condition and our measurement and analysis confirmed the validity of the experimental technique. Free-running model tests successfully reproduced in model scale actual accidents such as large roll motion of a fast ferry and broaching-to of a fishing vessel in the similar wave fields estimated and reproduced for the accidents. We developed an auxiliary thruster for free-running model test and a method realizing full-scale equivalent ship motion in wind and waves using scale models. Our numerical method confirmed its validity to calculate transient motion of an initially inclined ship in irregular waves.
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Report
(5 results)
Research Products
(34 results)
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[Presentation] 高速フェリーの大傾斜事故に関する一考察2012
Author(s)
宮崎英樹, 上野道雄, 田口晴邦, 塚田吉昭, 黒田貴子, 白石耕一郎, 北川泰士
Organizer
日本船舶海洋工学会運動性能研究会
Place of Presentation
福岡県福岡市九州大学伊都キャンパス
Year and Date
2012-02-08
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