• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the continuing professional development of science teachers as a profession

Research Project

Project/Area Number 23300287
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

ISOZAKI TETSUO  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90243534)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HAYASHI Takehiro  広島大学, 大学院教育学研究科, 教授 (50116646)
CHUJO Kazumitsu  広島大学, 大学院教育学研究科, 教授 (90197632)
ISOZAKI Takako  富山大学, 人間発達科学部, 教授 (70263655)
HIRANO Toshihide  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70325033)
SATO Takayuki  弘前大学, 教育学部, 准教授 (40403597)
MIYOSHI Miori  広島大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (80423482)
Research Collaborator SAWAI Kouta  石川県加賀市立東和中学校, 教諭
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2012: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2011: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Keywords科学教育 / 教師教育 / 理科教育 / 教員養成教育 / 理科教師 / 教育実習生 / 教師知識 / 授業研究
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to investigate the basic principles of establishing teachers’ standards in order to guarantee the quality of profession from a view point of continuing professional development. For this purpose, we employed both theoretical and empirical approaches.
As a result, in European and American countries and also Asian countries, Pedagogical Content Knowledge has been regarded as one of important knowledge of teaching profession both pre- and in- service science teacher education, and pre-service teacher education should be placed as an introduction of continuing professional development.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (24 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 教育実習生の学習者の学びへの意識変化と理科指導力の成長2015

    • Author(s)
      平野 俊英
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 教科教育学編

      Volume: 64 Pages: 147-153

    • NAID

      120005573536

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中日両国科学教師養成教育におけるPCKの比較研究―中国華東師範大学と日本広島大学の例―2014

    • Author(s)
      平野 俊英、潘 蘇東、磯崎 哲夫、金 京澤
    • Journal Title

      現代基礎教育(中国語)

      Volume: 15 Pages: 76-84

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学の有用性を実感することの意味2014

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1167 Pages: 38-43

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校第2学年児童の岩石の観察―言葉による観察記録に注目して―2014

    • Author(s)
      藤川 義範、林 武広
    • Journal Title

      地学教育

      Volume: 67 Pages: 171-180

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国の科学カリキュラムと学習内容の分析―最近の教育課程と中学校生物学習に着目して―2014

    • Author(s)
      佐藤 崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 112 Pages: 57-62

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 諸外国を見て、知ることの意味2014

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 739 Pages: 4-5

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 校内で“ともに”学ぶ理科の授業研究2014

    • Author(s)
      平野俊英
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1159 Pages: 12-17

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業におけるイメージ図の使用と表現力の育成2013

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1153

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 校内で”すすめる”理科指導力の向上2013

    • Author(s)
      平野俊英
    • Journal Title

      初等理科教育

      Volume: 47(11) Pages: 10-13

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国における教員養成と科学教育についての基礎情報の収集-公州教育大学およびその附属学校についての分析-2013

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 110 Pages: 31-35

    • NAID

      120005347030

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの中等理科教員養成カリキュラムに関する研究-CAPESを中心として-2013

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第二部

      Volume: 62 Pages: 17-25

    • NAID

      120005395977

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 視点移動能力の習得を重視した金星の見え方の新指導2013

    • Author(s)
      間處耕吉、林武広
    • Journal Title

      地学教育

      Volume: 66(2) Pages: 31-41

    • NAID

      40019927028

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主免実習の自己評価活動に見られる課程・専攻の別学生の特色-平成23年度の4週間実習から考える-2013

    • Author(s)
      平野 俊英
    • Journal Title

      愛知教育大学教育創造開発機構紀要

      Volume: 3

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] なぜ理科を学ぶのか-理科教育の目的を考える-2013

    • Author(s)
      三好 美織
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 727 Pages: 36-37

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 志田先生の授業の検討-科学的リテラシーを育成する理科の授業方略の視座から-2012

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1142 Pages: 32-37

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学的な意味構成に向けた理科言語活動2012

    • Author(s)
      平野 俊英
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1142 Pages: 6-11

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業における言語活動を考える-フランスの事例をもとに-2012

    • Author(s)
      三好 美織
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1142 Pages: 12-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 愛知教育大学の主免実習における到達目標の構築に向けて2012

    • Author(s)
      平野俊英
    • Journal Title

      愛知教育大学教育創造開発機構紀要

      Volume: 第2号(印刷中)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科教育法科目における実践的能力育成の捉え方2012

    • Author(s)
      平野俊英
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 第61輯(印刷中)

    • NAID

      120003934614

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育実習指導の効果に関する研究(II)2012

    • Author(s)
      林武広, 他
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究紀要

      Volume: 第40号(印刷中)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] How science teachers develop their professional knowledge base through Lesson Study in Japan2015

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki, Shogo Kawakami, Kouta Sawai
    • Organizer
      European Science Education Reasearch Association Conference 2015
    • Place of Presentation
      Messukeskus Helsinki, Expo and Convention Centre, Helsinki, Finland
    • Year and Date
      2015-08-31 – 2015-09-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] General science as a humanized science study: What can we learn from its history?2014

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      The 2nd International History, Philosophy and Science Teaching Asian Regional Conference
    • Place of Presentation
      Howard Civic Service International House, Taipei, Taiwan
    • Year and Date
      2014-12-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Elementary school teachers' values for teaching and learning in science: A case study in Hiroshima prefecture, Japan2014

    • Author(s)
      Takehiro Hayashi, Sinsuke Nakata, Yoshinori Fujikawa, Toru Doi, Toshihide Hirano, Takako Isozaki, Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      International Science Education Conference 2014
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Making a commitment to pupils' mutual learning: The effectiveness of using "zasekihyo" on student teachers' science lesson planning in elementary schools2014

    • Author(s)
      Toshihide Hirano, Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki
    • Organizer
      International Science Education Conference 2014
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] How have Japanese teachers developed pedagogical content knowledge? Through analyzing experienced teachers and novice teachers2014

    • Author(s)
      Takuya Ochi, Kouta Sawai, Shinsuke Nakata, Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      International Science Education Conference 2014
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教員養成学生における説明文読解方略の使用―図やグラフを伴う説明文を素材として―2014

    • Author(s)
      中條 和光、山根 嵩史、福屋 いずみ、田中 光、有馬 比呂志
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教員養成におけるPCK分析フレームワークの開発2014

    • Author(s)
      平野 俊英、磯崎 哲夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教諭の理科授業に関する価値観と期待する研修形態~広島県の小学校教諭への質問紙調査から~2014

    • Author(s)
      林 武広、中田 晋介、土井 徹、磯崎 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Improvement of elementary teachers' science lessons through joining demonstaration lessons by scientists as a part of in-service teacher training2013

    • Author(s)
      Takehiro Hayashi, Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      The Third International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      The Hong Kong Institute of Education
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] The growth of student teachers' science teaching ability by the promotion of their communication with students2013

    • Author(s)
      Toshihide Hirano
    • Organizer
      The Third International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      The Hong Kong Institute of Education
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の解説を中心とする授業展開で子どもの理解力を高める工夫:小学校6年生「人体」2013

    • Author(s)
      土井徹、磯崎哲夫、林武広
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本と中国の理科の教師教育におけるPCKの育成:課題設定の趣旨2013

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本と中国の理科の教師教育におけるPCKの育成-愛知教育大学の教員養成教育におけるPCKの育成-2013

    • Author(s)
      平野俊英
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習生が理科授業をつくる際の課題とその対策2013

    • Author(s)
      土井徹、磯崎哲夫、林武広
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習を通した中等理科教員志望学生の意識変容2013

    • Author(s)
      林武広、平野俊英、佐藤崇之、磯崎哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業研究の実態に関する考察(1)-広島高等師範学校附属小学校の事例を中心として-2013

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科指導力養成の現状と可視化指標の構築に向けて2013

    • Author(s)
      平野俊英
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の学びの実態からみる教育実習における到達目標の構成について2011

    • Author(s)
      平野俊英, 他
    • Organizer
      平成23年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2011-10-15
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスの科学教育における科学的教養の育成2011

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学教育学部
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 人体の学習と日常生活とを関連させるカリキュラム研究の試み2011

    • Author(s)
      佐藤崇之, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学教育学部
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会からの理科教育支援-企業および大学の科学専門家による小・中・高校理科授業参画事業

    • Author(s)
      林 武広
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理科教員養成教育における到達目標のあり方(2)

    • Author(s)
      平野 俊英
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然系社会教育施設を活用した理科カリキュラムの構築-青森県内3施設の現状を中心に-

    • Author(s)
      佐藤 崇之
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等理科教員に求められる教職の専門性に関する考察-フランスの事例を中心として-

    • Author(s)
      三好 美織
    • Organizer
      日本教科教育学会第38回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] Encyclopedia of Science Education (Lesson study research and practice in science classroom)2015

    • Author(s)
      Richard Gunstone (Ed.) (Tetsuo Isozaki)
    • Total Pages
      1120
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教師教育講座 中等理科教育(理科の教師教育論―理科教師に必要な教養(資質・能力)とは―)2014

    • Author(s)
      磯崎 哲夫 編著
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      協同出版社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教師教育講座 第10巻 生徒指導・進路指導論2014

    • Author(s)
      森田愛子、前田健一、坪田雄二、中谷隆、有馬比呂志、神田義浩、中條和光、新見直子
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      協同出版社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi