• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Design for Active Learning of Expressions Based on Level Theory

Research Project

Project/Area Number 23531185
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

SASAKI Tetsuro  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20170681)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords算数・数学的活動 / 式の指導 / 文章題 / 数学的活動の段階論 / 意味の連鎖 / アクティブ・ラーニング / 表現活動 / モデル化 / 算数・数学的活動の段階論 / 数式の指導 / 問題設定 / 参照的活動 / 一般的活動 / 形式的活動 / アクティブ・ラーニング / 数学教師教育 / 教材研究 / 数学指導のための知識(MTK) / 指導内容の知識(PKC) / 教科の知識(SMK) / 言語活動 / 式表現 / 教授の文化人類学的理論 / ポストモダン数学 / ディスコース分析 / 国際情報交流 / 活動の段階論 / 式による表現
Outline of Final Research Achievements

In Japanese teaching of mathematical expressions at elementary school, pupils are used to make an expression just after reading the problem. The resulut of the study is to design teaching mathematical expressions based level theory of mathematical activity.
In fact I design that pupils express a problem situation with picture or figure, blocks as its model on their own way, to get to mathematical expression activity successively following "the chain of significance".

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 算数・数学的活動における「意味の連鎖」2014

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌 イプシロン

      Volume: 第56巻 Pages: 9-14

    • NAID

      120005723117

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] わが国の算数・数学教師教育における教材研究2013

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Journal Title

      第1回春期研究大会論文集

      Volume: 第1回 Pages: 191-194

    • NAID

      40022277850

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数・数学科における言語活動の指導2013

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌 イプシロン

      Volume: 55 Pages: 1-6

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] わが国「数学教育学」の父 平林一榮2012

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌 イプシロン

      Volume: 第54巻 Pages: 1-6

    • NAID

      120005301121

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもが「考え,表現する」算数・数学の授業 -授業の認識論-2011

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌 イプシロン

      Volume: 第53巻 Pages: 9-12

    • NAID

      120004091676

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 中等教育における学校数学のパラダイム-Chevallardの人類学的手法-2015

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Organizer
      全国数学教育学会 第41回研究会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部・大学院教育学研究科(広島県東広島市鏡山一丁目1番1号
    • Year and Date
      2015-01-31 – 2015-02-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] わが国の数学教師教育ー教材研究とは何かー2013

    • Author(s)
      佐々木徹郎・飯田慎司・岡崎正和・太田伸也・久保良宏
    • Organizer
      第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 構成主義の旅路2012

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Organizer
      全国数学教育学会 第36回研究発表会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部・大学院教育学研究科
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 算数・数学のつながりを生かす指導について2012

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Organizer
      九州数学教育学会
    • Place of Presentation
      小倉市ホテルニュータガワ
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 算数・数学科における表現について2012

    • Author(s)
      佐々木徹郎
    • Organizer
      学校数学研究会
    • Place of Presentation
      みよし市立天王小学校
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi