• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on patterns of thinking for mastering the method of mathematical modeling in engineering education

Research Project

Project/Area Number 23531232
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTsuyama National College of Technology

Principal Investigator

MATSUDA Osamu  津山工業高等専門学校, 一般科目, 教授 (60342549)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords数学的モデリング / 数学教育 / 数学学習教材 / 思考パターン / データ / 近似関数 / 数学モデリング / 数学教育法 / データの近似 / 数式的モデリング
Research Abstract

The purpose of this research is to propose an effective teaching method of mathematical modeling from the viewpoint of problem-solving capability, which has been an important theme of school education recently. More specifically, it is teaching materials for mathematical modeling that can be practiced in the daily lesson, and is a teaching method of the type of "inferring the function which approximates the data". The author teaches mathematics in a National College of Technology in Japan, which is called a KOSEN. For basic mathematics in engineering education, the author believes that the method of "inferring the function which approximates the data" is very basic and important.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (20 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 高専生による数学研究シンポジウムの報告-数学モデリング,物理へのアプローチ-2013

    • Author(s)
      松田修
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Pages: 120-122

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 高専生による数学研究シンポジウムの報告 -数学モデリング,物理へのアプローチ-2013

    • Author(s)
      松田 修,丸尾優佳,間庭早紀子,菊地大輔,大田黒紘之,野口洋平,安東潤人,齊藤純一,柴田孝祐,倉田久靖,小笹航平,山根映介,堀畑佳宏,古清水大直,宮田雄太,稲仁健太,中西芳樹,林祐輝,岩田勇樹,木内安珠,矢吹康浩,小林祐志,赤松昌俊,沓沢拓
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Volume: 20 Pages: 120-122

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学モデリングの授業法(初等関数編)2012

    • Author(s)
      松田修
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文集

      Volume: 第19号 Pages: 79-88

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学モデリングの授業法(初等関数編)2012

    • Author(s)
      松田修
    • Journal Title

      日本数学教育学会 高専・大学部会論文誌

      Volume: 第19号 Pages: 79-88

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 数学モデリングの授業法 -データを近似する関数を推測する―2014

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      高水準の数学的リテラシー教育と高大の接続・移行
    • Place of Presentation
      湘南工科大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] フラクタル連分数の研究とその応用2013

    • Author(s)
      丸尾優佳,間庭早紀子,松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム―数学的モデリング,物理教育とその周辺―
    • Place of Presentation
      都立産業技術高専
    • Year and Date
      2013-10-05
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Farey数列の高次元化とその応用2013

    • Author(s)
      小林祐志,赤松昌俊,松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム―数学的モデリング物理教育とその周辺―
    • Place of Presentation
      都立産業技術高専
    • Year and Date
      2013-10-05
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 数学的モデリングの授業法2013

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      日本数学教育学会高専・大学部会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2013-08-04
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] 数学モデリングと学生の研究活動2013

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      日本フィボナッチ協会/第11回研究集会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Year and Date
      2013-03-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 数学モデリングと学生の研究活動2013

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      数学教育の会年回
    • Place of Presentation
      御茶ノ水女子大学
    • Year and Date
      2013-01-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] A Teaching Method of Mathematical Modeling - Inferring the Function which Approximates the Data -2013

    • Author(s)
      Osamu MATSUDA
    • Organizer
      Proceedings of the International Workshop Mathematical Literacy at the University Level
    • Place of Presentation
      connections with the Secondary-Tertiary Transition
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 数学モデリングのための新教材の提案2012

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム-数学的モデリング,物理教育とその周辺-
    • Place of Presentation
      津山工業高等専門学校
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 数学モデリングを実践するための教材2012

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      数学教育の会夏の会
    • Place of Presentation
      御茶ノ水女子大学
    • Year and Date
      2012-09-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 数学モデリングの思考パターン研究の提案2012

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      新しい工学数学教育を考える会-数学モデリングとその周辺-
    • Place of Presentation
      津山工業高等専門学校
    • Year and Date
      2012-02-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ON REPEATED LEARNING FOR MATHEMATICAL MODELING IN ENGINEERING2012

    • Author(s)
      Osamu Matsuda
    • Organizer
      2th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      COEX, Seoul, Korea
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 数学モデリング思考パターン研究の提案2012

    • Author(s)
      松田 修
    • Organizer
      新しい工学数学教育を考える会 ― 数学的モデリングとその周辺 ―
    • Place of Presentation
      津山工業高等専門学校
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 幾何学を中心にした線形代数の演習型授業の紹介-Maximaと十進BASICを使う-2011

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      第12回グラフ電卓研究会
    • Place of Presentation
      福井工業高等専門学校
    • Year and Date
      2011-07-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 幾何学を中心にした線形代数の演習型授業の紹介 ―Maximaと十進BASICを使う―2011

    • Author(s)
      松田 修
    • Organizer
      第12回グラフ電卓研究会
    • Place of Presentation
      福井工業高等専門学校
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] フラクタル連分数の研究とその応用

    • Author(s)
      丸尾優佳,間庭早紀子,松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム―数学的モデリング,物理教育とその周辺―
    • Place of Presentation
      都立産業技術高専
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Farey数列の高次元化とその応用

    • Author(s)
      小林祐志, 赤松昌俊,松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム―数学的モデリング,物理教育とその周辺―
    • Place of Presentation
      都立産業技術高専
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的モデリングのための新教材の提案

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム   ―数学的モデリング,物理教育とその周辺―
    • Place of Presentation
      津山工業高等専門学校
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的モデリングを授業で実践するための教材

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      数学教育の会夏の会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的モデリングと学生の研究活動

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      数学教育の会年会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的モデリングと学生の研究活動

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      日本フィボナッチ協会/第11回研究集会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学越中島校舎
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 工学数学教育プロジェクト~数学的モデリングの基礎を授業で実践するための教材~

    • URL

      http://www.tsuyama-ct.ac.jp/matsuda/mathED/Math_modeling/modeling_index.html

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi