• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of teacher training program for behavioral problems of students

Research Project

Project/Area Number 23730850
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

OHKUBO Kenichi  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40510269)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習困難 / 不適応 / 非行 / 応用行動分析学 / 行動問題 / 積極的行動支援 / 機能的アセスメント / 特別支援教育 / 問題行動 / 教員研修
Research Abstract

In study 1, I examined the issue of skill acquisition in implementing functional assessment and planning behavior support plan (BSP) by evaluating knowledge of ABA, interview skill, and validity of BSPs of participants. And in study 2, I examined effects of teacher training program on knowledge of teachers about ABA, and on behavior changes of students. As a result, training program was effective for knowledge and interview skills of teacher, designing BSPs by teacher, and behavior changes of students. And training program had high social validity.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 通常学級における児童の「協同的な学び」を促進させるためのクラスワイド・アプローチの試み2013

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 63(2) Pages: 297-305

    • NAID

      110009559993

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/6891/1/63-2-kyoiku-27.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 我が国の学校場面における行動問題を標的とした介入究の成果-一事例の実験デザインが用いられた研究のシステマティック・レビュー-2013

    • Author(s)
      福本慎吾・大久保賢一
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 63(2) Pages: 243-258

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/6895/1/63-2-kyoiku-23.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 通常学級における児童の「協同的な学び」を促進させるためのクラスワイド・アプローチの試み2013

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一(井口貴道)
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要、教育科学編

      Volume: 63 Pages: 297-305

    • NAID

      110009559993

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 我が国の学校場面における行動問題を標的とした介入研究の成果-一事例の実験デザインが用いられた研究のシステマティック・レビュー-2013

    • Author(s)
      福本慎吾・大久保賢一(福本慎吾)
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要、教育科学編

      Volume: 63 Pages: 243-258

    • NAID

      110009559989

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級における日課活動への参加を標的とした行動支援-児童に対する個別的支援と学級全体に対する支援の効果検討-2011

    • Author(s)
      大久保 賢一・高橋尚美・野呂文行
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 48 Pages: 383-394

    • NAID

      110008661623

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童生徒の行動問題に対する機能的アセスメントの実施を目的とした支援者トレーニングの効果-架空事例を用いた「情報収集スキル」と「計画立案スキル」の獲得を標的として-2011

    • Author(s)
      大久保賢一・井口貴道・野呂文行
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 61 Pages: 77-88

    • NAID

      110008428923

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常学級における児童の行動問題に対する学級規模支援- 授業開始時の「適切な態度」の促進を標的とした集団随伴性手続きと「セルブズモニタリング」手続きの効果-2011

    • Author(s)
      福本慎吾・大久保賢一・安達潤
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 61 Pages: 89-100

    • NAID

      110008428924

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher training for planning and conducting support plans based on functional assessment2013

    • Author(s)
      Ohkubo, K
    • Organizer
      2013 North West PBIS Oregon Conference
    • Place of Presentation
      Eugene, America
    • Year and Date
      2013-02-28
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Teacher training for planning and conducting support plans based on functional assessment2013

    • Author(s)
      Ohkubo, K.
    • Organizer
      2013 NorthWest PBIS Oregon Conference
    • Place of Presentation
      Eugene, America
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討(1)-知識の獲得と架空事例に対するアセスメントインタビューの分析-2012

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一・石塚誠之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討(2)-立案された支援計画の内容に関する分析-2012

    • Author(s)
      大久保賢一・井口貴道・石塚誠之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 日本における特殊教育教師の養成体制と臨床教育2012

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2012-09-28
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Presentation] (2012)Class-wide intervention targeting interactive behavior for the cooperative learning process2012

    • Author(s)
      Ohkubo, K
    • Organizer
      The 38th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Seattle, America
    • Year and Date
      2012-05-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Class-wide intervention targeting interactive behavior for the cooperative learning process2012

    • Author(s)
      Ohkubo, K.
    • Organizer
      The 38th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Seattle, America
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討①-知識の獲得と架空事例に対するアセスメントインタビューの分析-2012

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一・石塚誠之(大久保賢一)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討②-立案された支援計画の内容に関する分析-2012

    • Author(s)
      大久保賢一・井口貴道・野呂文之(大久保賢一)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of staff training for functional assessment to behavioral problems of students2011

    • Author(s)
      Ohkubo,K.
    • Organizer
      The 37th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Denver,America
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 大久保賢一,児童の「多様性」を活かすための「学び合い」の促進を目指して.自主シンポジウム「通常学級の授業づくりコンサルテーション」話題提供2011

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級における児童の「協同的な学び」を促進させるためのクラスワイド・アプローチの試み2011

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of behavior support on participation in routine classroom activities -Support for an individual student and for the class as a whole-.2011

    • Author(s)
      Ohkubo,K.
    • Organizer
      The 6th international conference of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Granada, Spain
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi