• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of "critical thinking"on mathematics education from the viewpoint of education methods

Research Project

Project/Area Number 24531090
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

KUBO Yoshihiro  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80344539)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KUROTANI Kazushi  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40360961)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TAKAHASHI Yuji  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (00179540)
WAKABAYASHI Takaaki  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20270184)
Research Collaborator HISANAGA Yasufumi  
OGAWA Jun  
SEKIZAWA Hideki  
FUKUOKA Yousuke  
TANIGUCHI Chika  
TACHIKAWA Shohei  
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords数学教育 / 批判的思考 / 数学的コミュニケーション / 批判的数学教育 / 教師教育 / 批判的教育学 / 対話 / 数学的リテラシー / 社会的構成主義 / パウロ・フレイレ / リテラシー / 教育方法学 / 反省的思考 / 論理的思考
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is defining the importance of “critical thinking” on mathematics education as focusing on fostering teachers. “Critical thinking” is approaching more the truth with considering a dialogue and intentionality at the same time without adhering to preconceived ideas. It is showed that the review of mathematical communication is necessary to mathematics education because of importance of “a dialogue”. It is suggested that the repetition of following activities is important ;“indicating a contradiction ” “recognizing an object” “changing a perspective”
“integrating”.In addition routine activities of giving opposite examples are important for the actualization of “critical thinking” on mathematics education.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 数学指導における批判的思考の具体化-可謬的に捉える態度に焦点をあてた教材開発-2014

    • Author(s)
      久保良宏、谷口千佳
    • Journal Title

      東京理科大学数学教育研究会誌「数学教育」

      Volume: vol56-№1 Pages: 52-61

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学科教師における「教科内容知(SMK)」に関する一考察2014

    • Author(s)
      久保良宏、太刀川祥平
    • Journal Title

      北海道教育大学旭川実践教育学会「旭川実践教育研究」

      Volume: 第18号 Pages: 31-38

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における「批判的思考」の具体化に関する「算数・数学と社会・文化のつながり」研究からの示唆2014

    • Author(s)
      久保良宏
    • Journal Title

      萌芽研究、研究資料集(代表;長崎栄三)

      Volume: 研究報告書 Pages: 57-66

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判的思考における対話の重要性と数学的コミュニケーション―パウロ・フレイレに焦点をあてて―2013

    • Author(s)
      久保良宏
    • Journal Title

      日本数学教育学会数学教育学論究臨時増刊

      Volume: 第95巻 Pages: 121-128

    • NAID

      130008018994

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「文脈依存型」の数学教育に関する考察―数学的判断プロセスの研究から―2013

    • Author(s)
      久保良宏
    • Journal Title

      旭川実践教育研究

      Volume: 第17号 Pages: 41-48

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校数学科における授業タイプに関する研究―コミュニケーションに焦点をあてて―2013

    • Author(s)
      久保良宏
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 第95巻第1号

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における批判的思考についての一考察2012

    • Author(s)
      久保良宏
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 第1巻

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 数学教育と理科教育との関係についての一考察2014

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学科における批判的に見る活動について

    • Author(s)
      久永靖史、谷口千佳、久保良宏
    • Organizer
      数学教育学会第95回算数・数学教育研究全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学附属中学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi